Pages

Sunday, November 29, 2015

Lopburi back to Bangkok

Lopburi, Thailand
Thursday, 19 Nov 2015

Continue from Lopburi Bunga Matahari

Alhamdulillah, kami berjaya kembali semula ke train station Lopburi before 12pm. Aunty tried hard to keep her promises. Actually, ada jer train after 12.20pm tapi sebab nak kena tunggu lagi 2 jam tu yang rasa macam buang masa. Dan kami ada misi lain yang perlu kami laksanakan hari ni juga... nak ke Kanchanaburi sebab dah booked guesthouse di sana untuk our next activity tomorrow.

From Lopburi to Bangkok, kami beli tiket train 2nd class (THB154) yang ada air-cond sebab rasanya macam tak sanggup nak mengharungi kepanasan dalam 3rd class coach. Memang agak murah tapi kalau dalam kondisi musin panas begini nak kena sayangi diri sendiri juga. Dan disebabkan air-cond jugalah kami semua tido tak hingat dunia. Tahu-tahu dah nak sampai. Penat sungguh. 


2nd class coach

Lopburi Train station

While waiting for the 12.20pm train

Inside 2nd class coach


Kami sampai di Hua Lamphong train station around 3pm ++. Kami rehat solat dulu before proceed with next agenda. Next, kami mencari restaurant halal yang dikatakan terletak in berhampiran Hua Lamphong train station. Nak ke sini, kena keluar main exit of central train, akan nampak 7-eleven and Station Hotel. Kena cross jalan dulu. Ada lorong next to Station Hotel. Just follow lorong sampai ke hujung and take left. Masa kami lalu tu pun dah ada orang yang kasi insyarat kat kami suruh follow kiri. Dah faham kot apa yang kami nak cari, hehehe. Finally, jumpa juga tak jauh pun dari simpang tadi. Owner kedai ni boleh kecek kelate. Masa ni dah nak pukul 4 & tak banyak dah lauk pauk yang ada. So, kami pun makan saja lah apa saja yang tinggal. Asalkan perut terisi sebelum ke destinasi seterusnya.


Hua Lamphong Train station (Central Train Station in Bangkok)

Kena cross jalan ni nak ke area kedai Halal

Misi mencari Halal Food

Inilah kedainya

Alhamdulillah kenyang walaupun bukan lauk yang agak mewah. Lega sangat dapat minum teh o peng. Rasa hilang kepenatan seketika. Lepas ni nak kena jalan lagi cari minivan nak ke Kanchanaburi. Tapi plan kami bertukar dan kami amik big taxi ke Kanchanaburi after persetujuan ramai. Masa tu pun masing-masing dah macam tak larat nak teruskan perjalanan ke Victory monument nak mendapatkan minivan. Kosnya THB500 sorang. Bagi aku berbaloi jugalah walaupun agak mahal. Yang penting kami tidak perlu berkongsi dengan sesiapa & perjalanan yang dijangka 3 jam akan lebih selesa memandangkan agak jam di Bangkok ketika itu. Kami agreed after travel agent kat Bangkok Train station tu convince kan kami, dijamin selamat & kami akan terus dihantar sehingga ke guesthouse kami di Kanchanaburi. So, estimated time nak sampai di guesthouse around 8pm. Dan masa terbaik juga untuk sambung tido lagi.

To be continued...
 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...