Pages

Tuesday, January 4, 2011

End of year 2010 Vacation

29-31st December 2010
Cameron Highland
Last week aku off 3 days follow Mak, Ayah n adik2 aku yg masih sekolah gi Cameron Highland... cuti-cuti Malaysia. Last minute baru cakap kat aku nak gi, kelam kabut juga lah aku nak buat ayat-ayat cinta kat Kak Ju, luckily mood dia OK. Tapi aku rase dia lupa kot aku nak on leave 1 week next week…takpelah nanti aku remind lah kt dia a day before. Tapi yang aku tak boleh terima sekarang asal aku nak cuti jer semua orang ingat aku nak tunang….emmhhh….aku tau lah aku nie single lagi tapi takkan lah tak bleh nak cuti panjang skit. Punye lah banyak masuk sms budak ofis aku tanye….mana dapat citer? Ntah lah. Kiranyer aku ni jadi bahan bualan juga yea…bila aku takde kat ofis….hihihi. Tu blum tahu aku nak cuti 1 week minggu depan nie…apa citer plak lah yg keluar nanti….hopefully biarlah yang baik2 jer yea….ameen.

Bukan lah main topic aku nak citer pasal status aku tapi about my holiday at Cameron. Dah lama juga tak spend sama2 dengan famili macam nie, al maklum.... busy lah katakan. Cuma kali ni kita orang tak dapat nak kumpul kan kesemua nyer...Along sibuk dengan catering orang kahwin dia...Adik aku Finas plak baru je gi Cameron Highland bulan lepas with Her Husband....Abang plak baru je habiskan cuti dier. So, the only option aku je lah yang tak kahwin lagi ni with my 2 younger sister. Kira OK lah tu….takde lah haru biru sangat nanti…anak2 buah aku takde….hihihi.

Aku ingat lagi the last time aku sampai kat sini masa aku Form 3. Actually, dulu masa aku kecik2 boleh dikatakan every year aku gi Cameron Highland cos Mak Anjang aku tinggal kat Tanah Rata. So, every Hari Raya jer the last day before we return to KL ayah mesti bawa kita orang gi Cameron…macam dah jadi agenda tiap2 kali last day cuti raya. I really missed that moment. Aku ingat lagi macam mana aku lari2 kat ladang The Boh sampai termasuk parit….hahaha. Tolong Man Anjang petik Bunga kt Farm….macam2 lagi lah. Tapi sekarang semua tu hanya tinggal kenangan…After arwah Tok Wan aku meninggal…kita orang dah jarang balik ke Utara n no more jalan2 kat Cameron. Mak Anjang pun dah tinggal kt situ lagi dah…after dia divorced dia dah pindah ke Taiping tinggal dengan anak2 dia sekarang i.e. my cousin…kesian dia…seoranag wanita yang tabah.

On the way to Cameron, boleh dikatakan mana2 tempat kita orang bleh singgah….ayah nak singgah…pastu siap cakap kat aku lagi…haa apa lagi pergi lah amik gambar. Hish Ayah aku ni macam perli aku plak….tahu lah anak dia memang tak boleh nampak camera tapi takkan lah semua benda pun dia nak suruh aku snap. Apa pun aku layannn jer. Aku sempat juga singgah kt gerai2 orang Asli kt tepi jalan tue cari madu Hutan…harga dia pun boleh tahan juga kat sini…walaupun aku tahu Madu Hutan memang mahal skit tapi consider lah juga aku kan dah masuk hutan juga nie….dah kira dekat lah tue. Pandai juga dia orang nie tawar2 harga dengan aku. Dah moden juga ye orang Asli skrang nie. Yang aku tak tahan tue, akak yg jual madu n akar2 kayu tue siap make-up lagi tu….dah lah kt dalam hutan…sorang2 plak tue. Sape lah agak nyer dia nak mengorat. Hairan bin Ajaib….jangan main2 orang Asli pun dah advance sekarang. Aku pun tak fikir panjang trus beli lah dengan harga RM50 botol besar. Ni pun rase nyer, sebulan jer tahan kat aku…

Next destination….Ladang Teh Boh. Dulu masa kecik2 takde pun gambo kat Ladang Teh. So, aku rase nie lah peluang aku nak amik gambo puas2…lantak lah orang keliling nak cakap apa pun….tapi orang lain pun sama juga jer aku tengok lagi dasyat pun ader…aku nie kira terkawal lagi lah. Tapi last2 gambar adik2 aku juga yang banyak, dah akak nyer photographer kan…nasib lah. Apapun I really enjoyed the moment. Ayah n Mak aku memang setia menanti lah sambil minum2 teh….thanks for being so understanding. After spend about 1 hour beraksi di Ladang the, we proceed to the next Journey to Brinchang.

Finally


Ladang Teh Boh


Yoyo o jer



Kita orang sampai kt Brinchang dalam pukul 3 macam tue….pusing2 dulu cari Hotel tapi mostly dah fully booked, so, ayah teringat yang dia pernah duk satu Homestay nie dekat dengan Night Market….Alhamdulillah ada kosong so, kita orang stay jerk at situ. Pukul 6ptg mcm tue….jalan2 kt Night Market, walaupun gerimis mengundang tapi tangan aku sempat penuh dengan segala macam sayur2, buah2, strawberry, ubi kayu madu, bantal strawberry….mcm2 lah. Ingat nak beli makan utk dinner jer last2 emhhh….lupa kan je lah.

<
Noraini Chalet...also nice place to stay with reasonable price


Brinchang Town

The next day….Strawberry farm, and Shopping kt Wet Market, Souveniers Shop n other few places yang aku tak tahu nama dier. Banyak juga lah aku spend tapi apa yang aku suka tengok Bantal strawberry, Chocolate strawberry, Buah Starwberry...semua yg berkaitan dengan strawberry lah. Shopping lagi.

cakk...taken by my Sister


Act jer....tak petik punn (using Pop-up mode)

Strawberry

<
World of strawberry pillows....I luv RED

The next stop, aku tekad tak nak trurn cos nanti aku takut aku akan shopping lagi. Tapi ajakan mak aku ajak teman dia….terpaksa lah. Aku terpukau lagi tapi kali nie buka strawberry tapi….jaket merah color strawberry....kenapa lah dalam banyak2 baju kat situ....itu juga yg aku nampak. Tak boleh jadi nie...Ah So dah racun2 aku...aku pun gatal pulak gi tawar2 sampai dapat harga rendah...last2....rembat juga.

No more after this.

On the way turun dari Tanah Rata, ayah tiba2 nak cari Ubi Kayu plak, so kita orang sempat singgah kat satu gerai tepi jalan orang Asli nie. Murah giler dia jual. Aku ingat tak nak turun....nak tengok dari dalam keter tapi Madu dia menarik perhatian aku. Tanye harga lagi....brape? Aku kasi kau RM28 jer....aku baru amik dari pokok tue....siap tunjuk lagi sarang lebah dia kt atas pokok tue. Biar betul mamat nie...tapi memang nampak keaslian madu tue. Memang baru lagi....tu pun dia ade sebotol jer. Murah plak....tak bleh jadi nie....beli lagi. Dah 2 botol dah nie. Mak aku geleng2 kepala jer. Nak buat apa madu banyak2....kt umah tu pun tak abis lagi. Hehehe....buat stok madu....kt KL mahal sangat.

Nasib baik ayah tak stop kt mana2 lagi dah lepas tue....

A few photos I managed to capture....enjoyyyy :-)











3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...