Pages

Rinjani Expedition Day 6: Senaru village to Gili Trawangan

Monday, 1 June 2015
Gili Trawangan, Gili Island, Lombok

After a leisure hiking to Sendang Gile & Tiu Kelep waterfall, kami balik semula ke guesthouse. Preparation untuk next trip to Gili Island. Kami bertolak around 12pm from Senaru village to Gili Island. On the way, kami singgah lunch dulu di Gili Gaya Galeri Food Center yang terletak di Jl. Raya senggigi pemenang . Mula-mula ingat nak lunch di Gili Trawangan saja tapi bila memikirkan lambat lagi nak sampai & kami pun dah kelaparan after trip to waterfall, rasanya better having lunch di Lombok dulu before ke Gili. Not only food center, Gili Gaya Galeri juga terdapat galeri souvenir, fashion, handycraft, Musolla, rest room, galeri aneka perhiasan mutiara and just nearby ATM center. Kiranya macam one stop center before ke Gili Island. Tapi kalau nak shopping, harga boleh tahan mahal lah.

Lunch dulu di Gili Gaya Galeri Food Center before gerak ke Gili

Dalam tak berapa kata nak shopping tu, last-last membeli jugalah. Ni semua sebab menunggu lunch order kami nak sampai. Konon-konon nak pusing-pusing jelah tengok sekitar Gili Gaya Galeri ni, bila dah masuk souvenirs shop dia, banyak pulak yang menarik hati, emmhhhh. Terbeli juga lah satu t-shirt lombok & sarung Lombok buat Ayahanda. Aku cuma takut tak jumpa t-shirt yang aku berkenan nanti after balik dari Gili Island esoknya. So, beli dulu mana yang sempat & yang dah berkenan tu.

My simple lunch... Empal Penyet

After a heavy lunch at Gili Gaya Galeri, kami pun mula bergerak menuju speed boat pick-up point. Tak macam jetty pun sebab tepi pantai je boat pick-up. Alhamdulillah, cuaca sangat cantik hari ni walaupun dalam kepanasan. Tak sabar rasanya nak sampai.

Beach view before heading to Gili Trawangan

Kami sampai di tempat menunggu boat sekitar 3pm. Panas giler masa ni tapi view memang layan. Kami tak perlu menunggu lama sebab boat tak lama lepas tu pun sampai.

While waiting for the speed boat

Gili Island

The Gili Island consists of three small islands which is Gili Trawangan, Gili Meno and Gili Air located just off the northwest coast of Lombok, Indonesia. The islands are only a few minutes apart from each other (by boat). Gili simply means "small island" in Sasak. Gili Trawangan is the largest of Lombok's Gili Islands and the busiest among the three. The name Trawangan originates from the Indonesian word Terowongan (Tunnel) due to the presence of a cave tunnel built there during Japanese occupation in World War 2. On Gili Trawangan (as well as the other two Gilis), there are no motorized vehicles. The main means of transportation are bicycles (rented by the people who live on the island to tourists) and cidomo (a small horse pulled carriage).(source)

Gili Island seen from top

The fastest and easiest ways to travel to Gili Trawangan from Lombok is by speed boat. Duration is around 15-20min.

Naik Speed boat heading to Gili Trawangan

Kami sampai around 3pm plus kat Gili Trawangan. Rasa macam less than 15min jer Aisyah speed boat bawa. Anyway, aku tak pasti Aisyah boat ni ada kena mengena dengan Aunty Aishah karat (yang juga wife kepada Pak Rashid) tapi yang pasti pandai Uncle pilih boat operator, senang nak ingat kat bini, hahaha. So sweet. Anyway boat yang kami hire ni is a private boat. Ada jer option lagi murah tapi akan bercampur dengan other pelancong and boat ada timing kena follow. Apapun kami yang 11 orang ni dah memang ngam-ngam aje satu boat included Uncle Rashid & 2 boat operator.

Jangan terkejut pulak bila dah sampai akan ada view luarbiasa kat tepi pantai. Maybe to mat salleh is normal but not to Asean people macam kami ni, hehehe. Terang-terang aku percaya cakap uncle nanti ada banyak penyu kat tepi pantai, rupanya ini yang uncle maksudkan. Tipah tertipu. Cuci mata lah korang group TSB.

Yeah, kami dah sampai pun

Welcome to Gili Trawangan

Awesome beach view from Gili Trawangan

The seatone colors are beautiful

Dari tempat boat kami dropped, cuma perlu berjalan tak sampai 5min nak sampai ke accomodation kami, Beach Wind Bungalow. Landmark guesthosue kami, “CIMB niaga” betul-betul next to our homestay. Sampai jer terus check-in & kami ambik masa yang ada untuk rehat, solat & mandi before our next aktiviti petang. Hanya after 4pm, kami berkumpul balik.

Perjalanan menuju our guesthouse... walk about 5minutes

Our accomodation for 2D1N at Gili Trawangan

View inside Beach Wind Bungalow

Bukan honeymoon, so, bilik budget jelah

Aktivity utama kami hari ni, jalan-jalan disekitar gili trawangan. And the best way to explore gili trawangan is riding a bicycle. And kami telah menyewa basikal untuk memudahkan perjalanan kami. Lagipun jarak nak tengok sunset dari homestay kami agak jauh. So, bila dah ada basikal ni pantaslah skit pergerakan. Lagipun memang kami dah plan awal-awal pun nak naik basikal. Kereta kuda pun available tapi memang tak lah nak naik, kami ni godang-godang belaka, terseksa kuda-kuda tu nanti, hahaha. Kami sewa basikal di homestay yg sama kami stay. Ongkosnya IDR50K boleh guna selama tinggal di homestay.