Pages

Road To ABC day 8: Newbridge - Landruk - Tolka - Pothana

Saturday, 21 February 2015
Annapurna Base Camp Trek

Alhamdulillah, bangun pagi hari ni kaki tak rasa sengal lagi dah. Ohh, aku rasa kalau nak compare kesejukan semua teahouse yang aku pernah bermalam, dekat newbridge ni lah antara yang paling tak berapa sangat kesejukannya. Still below 10degC tapi takde lah sampai nak nanges malam-malam sebab menahan kesejukan. As usual, aku masih mampu tidor dengan tenang & nyenyak. Al maklum bilik kami di Kalpana Guesthouse Newbridge ni memang sangat luas & selesa.

Seawal 5 pagi aku dah bangun sebab waktu solat Suboh disini lebih awal. Tapi macam biasalah, kalau bangun pagi di Annapurna trek ni, kami bersihkan diri yang perlu sajalah, tak mandi. Kami cuma akan mandi bila sampai the next guesthouse & normally before 7pm. Bagi aku, dalam keadaan trekking dalam suhu yang sejuk di Annapurna Trek ni, takde lah melengas sangat kalau nak compare to Malaysia weather, so, kalau mandi sekali sehari pun dah cukup. At least mandi jugalah kan kalau nak compare dengan guide & porters yang bawa kami ni, seminggu tak mandi. Nasib lah bawa kami trekking seminggu je kan, kalau 2 minggu, mahu lagi lama lah agaknya. Adoi bertabah sajalah demi kepuasan yang berganda, huhuhu.

Our Breakfast that morning, as usual... Gurung Bread with Mushroom Soup

We breakfast at 7.15am. As usual, pagi tu, gurung bread juga yang menjadi pilihan hati. Memang "love at the first taste" lah. Tapi macam tak cukup pulak, sudahnya amik half new order from Kay. Kay pun tak cukup juga, hahaha. Tak sangka sungguh selera sekali aku pagi tu.

Actually, dari Kalpana guest house ni pun dah boleh nampak view Himalayan range yang cantik. Tapi takde lah se perfect view di Pothana. Tapi bagi aku, setiap guest house yang kami sempat singgah & overnight, semuanya menjanjikan view yang berbeza & keunikan yang tersendiri.

About to leave Kalpana Guesthouse at Newbridge

Kami start trekking dari Kalpana Guesthouse Newbridge around 8.20am. Ohh, masa ni kaki Fad nampak macam dah ok sikit compare to semalam. Dan dia pun dah mampu tersenyum riang & join kami breakfast pagi tu. Alhamdulillah.

Annapurna South seen from Newbridge

Follow this way to Landruk

Our first morning challenge... crossing the hanging bridge

Last caption before leaving Newbridge

Passed by guesthouse at Newbridge on the way to Landruk

Still we could see the Annapurna south from far

Route on the way to Landruk

The beautiful hidden waterfall you could see on the way to Landruk

Another hanging bridge to cross

Not moving tree but someone was carrying leaves for their animals perhaps

Short rest before proceed

Permulaan trekking kami melalui perkampungan di Newbridge, masuk hutan sikit and keluar balik thru Landruk Village. Actually, dari Landruk village ni dah ada alternative naik jeep instead of jalan kaki nak ke Pothana. Sebab lepas jer dari Landruk Village, perjalanan kami mostly akan melalui offroad yang hanya lebih sesuai untuk jeep tyre. Tapi itulah, kami tidak pulak diberitahu Rabin, our guide yang kami akan melalui jalan seperti ini. Semalam yang aku ingat, dia cuma brief yang kami akan melalui kawasan village & along the way akan menyaksikan view yang indah. Masa ni aku dah rasa yang Rabin memang tak lansung transparent nak bagi tahu kami situasi yang sebenar.

Landruk Village

Passed by Landruk Village

Right now we were at 1645m heigh

Met this cute girl

Ingatkan mereka menunggu kami... rupanya tidak

Beautiful view on the way menuju Tolka

Aku agak kecewa juga sebab takde yang menarik sangat pun sepanjang jalan lebih-lebih lagi bila dah melepasi Tolka menuju Pothana. Kami terpaksa melalui jalan offroad yang sesuai untuk kenderaan 4WD. On the way tu aku ada juga bertanya kepada Roshan, our second guide yang saing jalan sekali dengan aku, kenapa kita tak ambik jeep saja nak ke Pothana kalau dah route on the way nak sampai ke sana hanya offroad. Dia cakap dah lambat sebab kalau nak naik jeep kena book lebih awal. Tapi aku macam kecewa dengan jawapan tu sebab kami sebenarnya boleh jimatkan masa sampai Pothana lebih awal kalau amik jeep dari Landruk. Tapi tak boleh juga lah nak salah kan si Roshan ni sebab katanya dia pun first time juga lalu route tu. Kalau lah aku tahu dari semalam jalan yang kami kena lalu macam ni, memang aku dah paksa si Rabin provide jeep untuk kami. Apa tak nya, memang buang masa. Aku rasa pun kami-kami jer yang amik laluan jeep route nak ke Pothana. Kami cuma noticed few hikers mat saleh masa mula-mula start hiking di newbridge saja, lepas tu takde pun. Yang ada pun hanyalah penduduk kampung yang keluar masuk dengan jeep. Emmhhh. Tak pasal-pasal aku kena marah dengan orang yang tengah sakit kaki.

Tiba-tiba masu tu dah terfikir pasal kejadian yang sama menimpa kami sewaktu di Ranupani dulu. Perjalanan boleh jadi lebih mudah & singkat kalau guide lebih transparent & honest. Tak rugi apa pun aku rasa. Dalam kedua-dua kes ni, memang guide & agent kami untung sebab kami tak sampai pun matlamat asal kami. So, aku pun tak faham kenapalah dia orang tak pilih jalan yang mudah. Ahh... malas nak fikir dah. Tapi lepas ni, kalau ada trip yang melencong macam ni memang aku kena make sure yang kami tak tertipu sudah. Barangkali juga Ganesh nak menjimatkan kos penginapan kami pulang awal ke Pokhara so, dia bawa kami melencong dulu ke tempat lain. Aku tak kisah kalau trek dia memang tak menyusahkan. I prefered hiking inside the forest rather than walking on offroad which more suitable for 4wd.

Masa ni kami dah mula start menapak atas jeep route

Walaupun jalan dia nampak flat tapi boleh tahan jauh juga perjalanan kami melalui jalan macam ni, lama-lama rasa macam bosan pulak sebab macam tak sampa-sampai

Take five

Kami sampai di Tolka guesthouse around 12pm. Cadangnya nak rehat sekejap jer nak hilangkan penat tapi sebab dah lama sangat kami rehat terus lunch sudahnya. Actually, our guide Rabin plan nak lunch di tea house yang agak ke depan lagi tapi sebab tengok semua pun macam dah lapar, so, kami decide rest & lunch dululah before proceed to Pothana. Kami rest agak lama juga kali ni, 2.5 hours. Aku rasa macam buang masa juga sebab preparation untuk lunch saja dah lama. Hampir pukul 2ptg baru kami dapat makan. Lepas makan confirmlah kena rest kejap before proceed. Sudahnya 2.30pm baru kami start trekking balik.

Tolka Guesthouse... rumah persinggahan kami untuk lunch

Owner Tolka Guesthouse

Lunch time at Tolka Guesthouse

Aku punye nasi goreng jer

Awesome view from Tolka Guesthouse

Sambil Hiking sambil buat kebajikan

Tak salah menghulur kepada yang memerlukan ilmu

From Tolka proceed to Pothana

Ada juga yang menjual souvenirs on the way tu

Perjalanan kami diteruskan tapi makin lama makin jauh pulak rasanya nak sampai sebab takde view indah menghiasi perjalanan kami sudah hanya view di atas sajalah hiburan kami, hahaha

Alhamdulillah, aku, cikgu Nisa & Thirah sampai di See You lodge Pothana at 5.40pm after about 3 hours trekking thru an offroad. Di Pothana ni kami stay di See You lodge. Hari ni pun kami dapat bilik macam semalam juga 2 x tripple & 1 double. Yang lain sampai after 6pm.

Alhamdulillah, finally after almost 3 hours journey from Tolka

See You lodge & restraunt... kat atas restraunt tu spot paling cantik nak amik gambar Annapurna range

My special dinner... Bukan tamak tapi aku memang kelaparan lagi-lagi bila mengenangkan Gurung bread my favourite, hahaha

Kaki macam dah kurang sikit sakit compare to semalam. Hopefully esok lagi ok sebab last day trekking back to jeep.

To be continued...

1. Aku mmg tak nangis pun kat New Bridge sbb tak sejuk mana selepas mandi air panas. Aku minta maaf la kalau sbb 2 malam yg aku nangis tu susahkan korang.

2. 10 Reasons everyone should visit Nepal & Himalayas

Although being landlocked has given Nepal zero access to beaches and oceans, it hasn’t suffocated tourism in the vibrant multicultural country. An average of 700,000 visitors from around the globe traverse Nepal each year, according to statistics by Nepal’s Ministry of Culture, Tourism and Civil Aviation.
    10 Reasons everyone should visit Nepal & Himalayas

1. The Nepal Trekking
    The Manaslu Circuit Trek circumnavigates Manaslu, the 8th highest mountain in the world. The gorgeous, unencumbered view of Manaslu from the summit puts this trek in close contest with other treks in Nepal.

2. The Nepali food
    Momo is arguably one of the most popular dishes in Nepal. It is similar to Chinese dumplings or Japanese gyoza. The dish is traditionally prepared with minced meat filling, but this has evolved over the years to include momos prepared with cheese, mashed potato, paneer, or even vegetables.
    Momo Nepali
    - See more at: http://www.nepalguideinfo.com/blog/10-reasons-everyone-should-visit-nepal-himalayas/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...