Pages

Road To ABC day 7: Bamboo - Chhomrong - Jhinu - Newbridge

Friday, 20 February 2015
Annapurna Base Camp Trek

Hari ni merupakan hari ke -7 kami di Nepal & hari ke-5 pendakian kami di Annapurna Base Camp trek. Kalau ikut itinerary asal, hari ni sepatutnya kami sedang berada di Annapurna Base Camp Guesthouse sambil menikmati sunrise yang indah & layan morning view yang sangat cantik. Barangkali juga sedang menikmati our favorite Gurung Bread pada ketinggian 4130m. Boleh jadi juga, kami sedang guling-guling atas snow (sliding barangkali) sambil menghabiskan space memory card. Sesungguhnya semua itu hanya mimipi indah semata-mata sebab yang pasti, kami sedang berada di Bamboo pada ketinggian 2400m, masih menikmati Gurung bread for our breakfast & masih dapat melihat cantiknya Himalaya range dari kejauhan. Ambik gamba juga cuma tak takde snow lagi lah, sob sob sob.

Pagi tu masa breakfast di Buddha Guesthouse Bamboo, ada sorang mat salleh ni yang baru turun dari ABC semalam dengan bangganya tunjuk gambar-gambar dia kat ABC. Dari yang aku lihat masing-masing yang tengok seakan terpegun jugalah. Tapi aku seakan takde keinginan nak lihat apa yang dia capture tu. Rasanya kalau lihat lagi sarat lah kecewa. Rezeki dia dapat sampai ke ABC. Dari cerita dia memang ada saja avalanche yang berlaku masa otw nak sampai ke MBC. Kekecewaan tak dapat ke ABC hanya Allah saja yang tahu.

Capture our last moment before leaving Bamboo

Kami start trekking dari Bamboo around 8.10am. On the way tu memang banyak buang masa trekking sambil amik gambo. Kami spend agak lama juga sebab sepanjang jalan dari bamboo nak ke upper sinuwa, view memang sangat cantik, lebih-lebih lagi dengan matahari yang tengah naik. Just nice to capture awesome moment. Last 2 days masa kami dari upper sinuwa menuju bamboo takde yang menarik pun sepanjang perjalanan kami sebab kabus agal tebal menutupi view annapurna south & Macchapuchre. Masa dah balik ni baru notice cantik rupanya view on the way nak ke Bamboo. Subhanallah.

Spotted this beautiful flower on the way from Bamboo

Tangga menuju laluan bahagia ;-)

Kami yang hebat

Perjalanan kami pagi ini memang sarat dengan view yang indah

Sunrise moment

The hidden Machhapuchhre

The trail always reminds me of the beautiful Allah swt creation

Believe you can do, you're halfway there

We have fun

Morning trail view dari Bamboo menuju Sinuwa memang sangat memukau

Beautiful view that we're gonna miss after this

Ohh... on the way nak sampai ke upper sinuwa kami terserempak dengan 3 jejaka dari Malaysia yang juga dalam perjalanan nak ke ABC. Rupanya inilah mamat-mamat yg kami jumpa masa on the way nak ke pokhara, sewaktu bus kami stop for 30min for lunch break. Tapi kami jumpa mereka ni tak jalan bersama, katanya ikut pace masing-masing. And mereka pun bergerak sendiri without guide & porter. So, agak jauh jugalah jarak antara satu sama lain. Maybe not their first time. Sampai situ sajalah kami kenal lepas tu no news about them dah lepas tu. Dan aku memang berharap takkan jumpa mereka sampai bila-bila dah, huhuhu.

Short break at upper Sinuwa

Gembala & keldainya

Perjalanan kami menuju kawasan perkampungan pulak

Kedamaian perkampungan Sinuwa

On the way menuju Chhomrong Village kami sempat stop & main volleyball dengan village people kat sini. Kiranya menyibuk jugalah, hahaha. Agaknya kalau Rabin tak mulakan dulu takdelah kami pun mengada-ngada nak join skali kan. Jangan korang ingat duduk village area tak tahu bersukan, sekali dia serve, dasyat tuu. Hebat juga dia orang ni macam dah taraf wakil daerah, hahaha. Siap ada yang pakai kain batik jer main, anyway, ada dia orang kisah... kata Village people. Yelah kalau dah hari-hari practice main kan confirmlah boleh jadi hebat. We played almost 20mins jugalah. Yang tak tahan tu, kuat juga energy kami-kami yang tengah hiking ni join main skali. Kiranya tak mengecewakan juga lah.

Layan main Volleyball dengan village people kat sini...

Seronok juga sekali-sekala dapat main volleyball takde rules ni, hehehe. Kami berhenti walaupun masih belum puas main. Lagipun, kami follow our guide Rabin yang dah pun siap-siap nak gerak trekking balik. Kalau ikutkan hati, memang nak sambung main lagi tapi apakan daya perjalanan kami masih jauh. Energy kami masih diperlukan untuk meneruskan perjalanan hari ni. Anyway, sporting juga orang kampung kat sini melayan kerenah kami.

We started trekking back 30mins later.

Her beautiful smile

We will cross that hanging bridge again

Antara laluan menuju Annapurna

Yaks sedang menikmati makanan favourite mereka

Route to ABC

Again... Tangga azabedah menuju Chhomrong

Welcome back to Chhomrong

Kami tiba di Elysium guesthouse chhomrong around 1.40pm. Kami berhenti untuk lunch, solat & rehat-rehat kejap before proceed turun ke Jhinu Danda. Lunch at chhomrong hari ni macam extra sedap sebab penat naik tangga nak sampai ke Chhomrong agaknya.

We started trekking back at 3.20pm. From Chhomrong village to Jhinu, will be descending all the way down.

We stopped here for lunch

Nasi Goreng & Kentang Masallah lagi... tapi macam extra best plak hari ni sebab lapor punya pasal or sebab Thakur our porter yang masak, hahaha

Nomal view kalau lalu kat sini... people carry heavy stuffs

They have no choice...
Masa ni kami otw nak turun menuju Jhinu

Turun tangga dari Chhomrong menuju Jhinu lebih kurang 1 jam perjalanan. Kalau nak naik confirmlah double 2. Turun memang nampak senang tapi menderita juga sebab masa ni lah kita banyak kasi force kat lutut. Masa tu baru terasa naik tangga is much much better than turun tangga. Kami tak banyak stop on the way menuju Jhinu, so, around 4.25pm dah sampai guesthouse yang mula-mula kami stay on our first day trekking. Kami rest about 5min & proceed back to Newbridge. Tak jauh pun lagi sebab kalau dari Jhinu, paling lambat pun, maximum 1.5hrs nak sampai ke Newbridge.

Around 4.30pm, we started trekking back to Newbridge. Actually, laluan trek nak sampai ke Newbridge sama dengan laluan kami on the first day trekking nak ke Jhinu. Kami ada passed by Newbridge ni masa otw perjalanan ke Jhinu. Lepas je kami cross sungai, tiba-tiba hujan dah mula turun renyai-renyai, kami stop kejap. Luckily, ada small teahouse untuk kami berteduh. Tiba-tiba hujan batu pulak turun, agak lebat jugalah. First time in annapurna trek, dapat lihat & rasa hujan batu. Mula-mula ingat memang batulah yang jatuh dari atas sebab bunyi dia masa jatuh atas atap zink kami berteduh tu memang agak kuat. Tapi bila dah rasa sendiri, rupanya, ais kecil yang jatuh... yang kemudianya mencair.

Subhanallah, sepanjang tujuh hari aku trekking di Annapurna trek ni boleh dikatakan semua jenis hujan aku dah rasa & alami. Hujan air, hujan salji & hujan batu. And of cos lah hujan salji yang aku paling suka. Arghh... rindunya kenangan indah di Himalaya itu.

Kami menunggu di sini while waiting for others... masa ni tiba-tiba hujan batu turun dengan lebatnya

Bila semua dah sampai, kami pun mula bergerak menuju Newbridge. Masa tu dah pukul 6pm, kiranya dah agak lambat juga tapi kami teruskan juga sebab lebih kurang 30min lagi saja nak sampai. Cuaca pun dah agak gelap masa tu. By the time kami sampai Newbridge pun dah hampir malam. Kali ni, kami tak dapat bilik double. Sebab kata owner, kalau nak bilik bawah yang available hanyalah 2 tripple & 1 double. So, memang ngam-ngam lah dengan kami. Bilik tripple dia memang sangat luas, so, memang puas hati jugalah.

Malam di Newbridge tak sesejuk di Jhinu & Bamboo. Maybe sebab dah makin kurang ketinggian kan. Kalau ikutkan Newbridge ni tak tinggi manapun, lebih kurang 1400m tapi charge guna wifi kat sini NPR200, lagi mahal dari Jhinu. Emmhhh, tapi reception ok skitlah sebab masih boleh ber telegram & whassap. And aku sempat upload satu photo buat profile picture, hehehe. Tak sabar punya pasal nak update kan. Dalam signal tak berapa nak strength, tak sangka boleh lepas juga tu. Tahu-tahu dah sampai Pokhara banyak pulak mesaage yang masuk.

Hari dah gelap semasa kami tiba di Newbridge

Dinner kami malam tu... aneka menu

Malam tu kami dinner agak lewat sikit tak seperti sebelum ni. Menu kami pun agak variety malam tu. Buat julung-julung kali ada orang order pizza. Emmhhh, not bad jugalah. Aku seperti biasa macam kelaparan nasi. Masih belum mahu mencuba menu lain. Tapi yang pasti aku nak Gurung bread for tomorrow breakfast, hahaha.

Fad tak join kami dinner malam tu. Kepenatan & kesakitan. Rasa bersalah pulak sebab kami tak berhenti di Jhinu saja untuk bermalam.

Pizza kat atas tu guna Yak Cheej agaknya, hehehe

Malam tu kami semua tidur lewat lepak di bilik Fad & Adeq. Borak-borak & sesi massage. Al maklum takde apa yang nak dikejarkan pun esok. Lagipun, trek kami selepas ni akan menurun saja. Hari ni, barulah terasa sakit sangat lutut sepanjang aku trekking kat Annapurna trek ni. Maybe sebab kesan turun dari tangga Chhomrong yang 2000+ steps tu. Memang menderita juga bila dah turun bawah tu. Hopefully semuanya akan ok for tomorrow. And kaki ini masih gagah untuk 2 hari berikutnya. InsyAllah.