Pages

Sunday, March 1, 2015

Road To ABC Day 2: Pokhara

Pokhara, Nepal
Sunday, 15 Feb 2015

After short rest di United Hotel, kami pun dibawa berjalan ke Pokhara Lakeside oleh guide kami, Rabin. Jarak pun hanya 20min berjalan kaki. Seperti di Thamel, Pokhara juga terdapat bermacam-macam outdoor shop. Aku pun sempat jugalah rembat satu waterproof jacket NorthFace with gortex dengan harga NPR1800 sebab memang dah aim pun nak beli satu. Sudahnya jacket ni saja yang aku banyak guna sepanjang trekkking to ABC. Color pun nice, at least takdelah tenggelam dek maskot Digi. Ternyata ok walaupun bukan original. Bukan aku saja, follower yang lain pun beli juga, hahaha. Teringat kata-kata Cikgu Nisa, aku follow jer apa checklist yang ko kasi tu Nurul walaupun aku tak tahu apa guna nya, hahaha. Adoi. 


Shoplots sekitar Pokhara

Kami sempat ke Money Changer dulu sebab kami masih belum buat penukaran wang ke NPR. Semalam di Thamel kami hanya mengharapkan duit NPR10,000 yang Rabin kasi pinjam dulu. Oppss,  baru teringat hutang kat Eein tak bayar lagi beli topi Nepal. Selebihnya, aku guna USD. Rasanya lagi berbaloi tukar di Thamel berbanding di Pokhara. Aku hanya tukar RM300 ke NPR untuk penggunaan sepanjang trekking di ABC nanti. Tapi penggunaan aku tak sampai pun RM100. Sebab aku banyak pakai duit hanya untuk dapatkan Hot Shower. Charge powerbank pun adalah sekali saja kot aku guna, itupun masa last day kami kat newbridge. Wifi pun cuma dua kali saja aku bayar. And bayar hot water sekali di Bamboo.


Stunning view during sunset at Pokhara Lakeside

Waiting for tourist, perhaps

Nak juga caption kenangan kat sini

Jumpa adik cute ni masa kami jalan-jalan di Pokhara Lakeside

Wefie kenangan di Pokhara lakeside

Ni pun salah sorang yang pernah kerja kat Malaysia, kemain excited dia bila kami ada kat situ, al maklum rindu cakap bahasa

Ni lah sumber pendapatan mamat Nepal di atas terkini

Pokhara Lakeside ni memang indah, saujana mata memandang. Kalau time sunset tu memang sangat cantik lah view dia. Kami spend less than an hour here and lepas tu terus cari kedai Halal nak dinner. Just after dinner, kami jalan-jalan balik kat area Pokhara outdoor shop before balik ke Hotel. Lepas dah dapat apa yang dihajati terus kami pulang sebab banyak yang kami perlu fikirkan balik ni untuk tomorrow's journey.


One of the Halal Restraunt in Pokhara

Malam ni nak kena standby siap-siap dah semua kelengkapan sebab esok nya kami bakal memulakan langkah pertama kami ke ABC. So, dah kena asing siap-siap, bag yang nak kasi kat porter and bawa sendiri. Ada barang yang rasa tak perlu tu, kami tinggalkan saja di Hotel memandangkan we will return to the same hotel before back to Kathmandu.

Tomorrow, the real journey to ABC is going to begin.

To be continued... 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...