Pages

Wednesday, July 6, 2011

Malacca Favourite


Ikan Bakar Umbai

Before this selalu dengar dari mulut orang jer. Ikan Bakar Umbai ni memang sangat best. So, sambil jalan-jalan menjejak sejarah kesultanan Melayu Melaka tu sempat juga lagi lah aku and Cik Gojes jalan-jalan cari makan. From our AKN chalet at Pantai Puteri, it took about half an hour to get there. Half & hour tu untuk yang dah familiar jalan & tahu shortcut jer tau but for first timer maybe one hour juga lah… lebih-lebih lagi travel waktu malam nak ke situ. For us, we spend 40min juga lah nak ke situ plus sesat ke Kedai Ikan Bakar Umbai yang lain dulu… hehehe. Alhamdulillah, we managed to get there dengan bantuan Haji Kahar, owner AKN chalet yang memang sporting and terkenal dengan sifat peramah nyer.

Sebelum kami pergi tu sempat lah Haji Kahar ni kasi a few tips macam mana nak pilih Ikan yang fresh and pilih kedai Ikan Bakar yang best… ade setengah jam juga lah dengar citer Ikan baker dier…hehehe. Kalau nak ke Umbai ni, dia cuma suggest ke gerai No. 1 and gerai yang paling hujung kt Muara, Parameswara jer… yang lain dia tak suggest sangat. Memandang kan dia dah banyak makan garam so, kita orang pun layan je lah. Tapi memang terbukti, sampai2 je kat situ memang gerai no. 1 and gerai Parameswara jer yang penuh dengan customer. The rest macam takde orang jer….errrkkk. Tapi aku prefer Parameswara memandangkan lokasi nyer yang agak strategic di muara sungai Selat Melaka… siap duk atas kapal lagi. Tapi aku frust sangat sebab nyer kami tak nampak apa2 sebab dah malam & tak dapat nak capture view yang menarik kat tepi Muara. Maybe next trip.

Memandangkan cuma kami berdua jer so takde lah nak order macam2 menu… Cuma cukup lah sekadar 3 menu yang simple. Yelah nanti tak habis orang kat sebelah aku yang terpaksa habis kan semua nyer.




Mula-mula... Kena pilih Ikan dulu


Sotong Goreng tepung… menu wajib aku



Ikan Bakar Siakap dengan sambal… boleh tahan juga…mula2 ingat nak amik pari tapi bila teringat citer Haji Kahar trus hilang selera



Sambal asam & kicap yang OK



Kailan Goreng yang biasa2 jer pada saya


Memang sedap & menyelerakan tapi selera aku kuat mengatakan Ikan Bakar belamy kat belakang Istana macam lagi Best jer. Tapi selera masing2 berbeza but still I enjoyed makan sebab ader orang yang buat aku selera ade kat sebelah… hehehe.



Asam Pedas Power

Mula-mula plan nak gi Asam pedas claypot kat Taman Laksamana tapi lepas jer search google jalan-jalan cari makan… kata nyer Asam Pedas Power ni lagi Best sebab nyer pernah masuk Jalan-jalan cari makan kat TV3… emmmhhh sudah nyer kita orang tukar plan and nekad nak ke Jalan Puteri Hang Li Po mencari Asam pedas. With the help with GPS & google map… kami pun sampai lah kat tempat yang di tuju. Mula2 nengok macam tak caya jer nie kedai tu sebab nyer… nampak buruk jer, kat tepi longkang besar & kat corner jalan plak tue. Tapi bila dah nampak keter berderet jer… sah lah ini lah kedai yang kami cari tu. Aku rase mostly kedai2 yang sedap nie… memang lokasi nyer dah ditakdirkan kat tempat-tempat strategik macam ni.




As usual, kena pilih ikan dululah… lepas tu tunggu lah setengah jam baru Asam pedas sampai. Kita orang dah nak habis makan sotong goreng tepung & air aku dah nak habis kot baru asam pedas nak sampai.

Menu kami pun simple jer tapi yang wajib nyer kena ade Asam pedas lah. Aku memang kurang skit asam pedas melaka ni sebab nyer… ade rempah. Kalau lagi pekat lah rempah dier… lagi fening lah aku rase. Tapi asam pedas power ni, rempah nyer agak sederhana skit, so, aku masih boleh layan lagi.

According to kawan aku yang memang pure Malacca, kata nyer ni masih Gred C lagi… ade yang lagi power dari nie. Perghhh, asam pedas pun ader grade dier yer… macam-macam.Tak sempat nak tanye yang Grade 1 punye kat mana… sebab dapat tahu pun lepas post gambar kat FB… huhuhu.

Honestly, bagi aku asam pedas dia biase-biase jer. Anyway tak salah kan mencuba… like I say, selera kita berbeza.



Sotong goreng tepung yang memang sangat best… my favourite



Asam pedas Ikan Kembong yang memang boleh layan juga lah



Kupang masak berlada… feveret Cik Gojes


To be continued...



4 comments:

  1. apa cerita Hj Kahar pasal ikan pari? share please :)

    ReplyDelete
  2. rahsia... hehehe

    nanti kite jumpa kite cecite, k

    ReplyDelete
  3. ha cite nanti because pari is my favorite!

    ReplyDelete
  4. me was njoy, very besh..
    hope can repeat to smwhere in some other time wif others :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...