Pages

Monday, May 31, 2010

Laban Rata to Timpohon


22nd May 2010

We reached Laban Rata around 9.15 a.m. Aku pun trus breakfast with Julie, Yatt n Adik. Perut memang tengah lapar giler nie tapi first thing yang aku cari air oren, memang memukau betul lah color dia, lupa segala kepenatan turun dari summit seketika…habis seteguk…ambik lagi…sudah nye kembung kat air je lah. Mase ni Julie n Yatt dah penuh pinggan ngan makanan, aku pun join dia orang makan. Tengah2 makan baru teringat, barang2 kita orang ngan Abg Baha…mana lah pulak dia nie. Tak perasan plak dia missing in action tadi. Tak lama pastu, dia pun datang pass semua barang kita orang…then dia pun gi breakfast plak. Tengok jam dah nak kul 10, aku pun ajak Julie n Yatt naik dulu bilik kemas apa yang patut before proceed nak turun. Mase tu plak Abang Baha dah siap-siap nak blah dulu, sempat dia cakap kat kita orang “Ok, nanti jumpa kat bawah”… maybe dia orang kena ikut timing kot that’s why dia mcm rushing jer, tulah sibuk duk layan kita orang, team dia pun dah ke mana ntah. Anyway, aku sempat gak cakap timer kasih kat dia.

Tengah kemas-kemas nak turun, T-rah pun sampai cakap dia orang baru sampai. Aku pun sempat cakap kat dia kita orang nak gerak turun dulu, 10.30 dah kena check-out so kena bawa barang turun bawah dulu. Masa aku turun bawah sempat lepak2 dengan Fad, K ayu, Huzz n T-rah yang tengah breakfast….mase ni tak nampak pulak K tapi dia orang ada cakap K injured tadi terjatuh so kena ada orang papah turun…sebab tu lambat sikit. Aku terkejut gak….minta2 lah semua nye ok jer. Memandangkan dia orang baru nak start makan aku pun minta kebenaran nak gerak turun dulu dengan Julie n Adik follow Guide Adik, James. Aku bukan apa...nak keja masa, nak kena settle kan certificate, lunch n transport kat Kinabalu Park. Dalam 10.45 macam tu aku pun gerak turun lalu Timpohon trail.

Takde yang menarik pun lalu Timpohon ni, macam lalu dalam hutan jelah. Dia punye track pun cuma turun je lah...Cuma yang memenatkan step yang tinggi. Aku rase mase dia orang buat track ni, dia orang ukur kaki mat salleh kot... no wonder lah tinggi melampau. Luckily aku amik track ni mase nak turun, so, takde lah terasa sangat sengsara nye. Agaknye kalau aku aku choose masa nak naik through this trail memang terkangkang lah memanjang specially aku yang kaki tak berapa panjang ni... hahaha. Aku rase dia orang ni patut kurang kan sikit lah ketinggian step kat sini...kena lah ikut ketinggian Asian people. And disebabkan step yang melampau nil ah aku suffer sakit lutut all the way nak turun….tapi aku tahan je lah dengan cream counterpain. Aku tak byk rest, Cuma kita orang sempat singgah 3 perhentian je nak minum n buat apa yang patut…tak makan pun cos tak rase lapar pulak.


Timpohon Trail

Sepanjang jalan tu, James ni tak habis-habis risau pasal Kay, dia asyik cakap if anything happen kat atas tu dia kena patah balik. Aku pun pelik gak apsal dia, kan ramai lagi guide kat belakang, ohhh... rupa nye dia nak cakap dia je yang tough antara yang lain tu boleh angkat Kay… hihihi… ntah ye ntah tidak. Dia sempat cakap lagi dengan condition Kay sekarang ni, dia mungkin amik 2 jam untul 1 km. Biar betul (aku terfikir)….pukul brape kita orang nak balik ni. Aku dengan Julie ni plak duk fikir-fikir kalu Kay kena angkat ni mesti lambat gerak, sempat lagi kita orang buat calculation 1 km kena charge RM300...banyak tue. Apalah nasib Kay mase tu aku fikir.

Aku sampai Timpohon Gate dalam 3.15 pm. Mase ni tengah hujan gerimis. Kita orang pun duk tunggu yang lain. Mase ni battery aku memang tak boleh guna dah so luckily ade handset Julie, aku pun segera lah call sape2 yang berkenaan nak dapat kan no. En Ismail....lepas sorang...sorang...last2 baru dapat. Mase tu aku nampak Julie pun mcm dah tension dgn handset dia yg mcm tak boleh nak call out tapi bila dah try many times baru ok. Janji ngn En Ismail pukul 4 ptg tapi dia kata 4.30 baru sampai...lambat lah plak. Tunggu jelah. Sampai2 je kite orang trus gerak ke Kinabalu Park, jalan masa tu berkabus memang samar2 je boleh nampak tapi En Ismail ni bawa slumber dia je laju...dah biase kot. Sampai2 je kt Kinabalu Park, kita orang trus pergi kat ofis amik certifiate, mase tu blum pukul 5 lagi. Aku counted semua nama pun ada, ok lah tu ade 2 cert cos thru Mesilau, bayar n then kita orang gi check luggage pastu proceed to Balsam cafe. Sampai2 je, dia org tak serve lunch dah....so aku discuss dengan orang kt situ cakap geng aku still ade yang tak sampai lagi dia pun suruh change voucher lunch to dinner, nasib baik. Tapi baru pukul 5 ptg, dinner serve at 6pm. So, aku pun lepak2 jap ngn En Ismail, Julie n Adik sambil minum coffee.


1 comment:

  1. part nih kelakar giler... alhamdulillah kay sehat walafiat, takyah kena papah pun...

    alahai!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...