Pages

Gunung Bujang Melaka, Kampar Perak
Sunday, 28 Feb 2016

Continue from previous Gunung Bujang Melaka Part 2

Just after the light breakfast, milo panas & kek pisang, kami pun mula bergerak menuju jalan ke puncak. Hanya Uteh saja yang tinggal di Campsite sebab nanti dia nak kena masak heavy breakfast untuk kami bila turun dari puncak nanti, hahaha. So, hanya Lat, Aida & Ani ditugaskan untuk membawa kami ke puncak. So, untuk summit attack ni, kami bawa air & keperluan ringkas yang perlu saja. So, kalau beg ringan, lajulah sikit pergerakan. Lagi cepat sampai lagi bagus. Lagipun estimated time nak sampai ke puncak lebih kurang 2jam. And we did it less than 2 hours. Alhamdulillah.

First checkpoint menuju puncak, kami akan bertemu dengan Permatang (Persi Camp). Tak sure samada tempat ni untuk camping juga sebab kalau tengok keadaan sekeliling macam tak berapa nak ada ruang. Trail menuju puncak Bujang Melaka dari Lebah campsite, boleh dikatakan agak leisure & tak berapa nak susah. Anyway, still nak kena berjaga-jaga juga dengan pokok berduri & akar kayu yang sentiasa ada disepanjang trek. Kalau tersilap langkah boleh membawa padah juga. Aku pun ada juga beberapa kali jugalah terkena, cuba juga nak elak tapi kadang-kadang tak perasan.

First Check point on the way to the peak

Antara halangan menuju Puncak

Trail on the way menuju puncak

100m more to go

Last challenging trail before reach summit

Aku, Fad, Thirah & guide kami, Lat sampai sebelum pukul 9 pagi di Puncak. Masa ni kami saja di Puncak. Seterusnya, yang lain menyusul kemudian. Alhamdulillah, semua berjaya sampai. To be honest, view tak berapa nak ada pun kat puncak Bujang Melaka ni. Agak limited juga sebab view dilindungi pokok-pokok yang agak tinggi. But still kami boleh tengok Pekan Kampar dari puncak. Tapi bukan setakat view yang kami kejarkan, lebih kepada kepuasan.

Yeahh... we did it

View on top of Mount Bujang Melaka

Tahniah semua

Kami spend lama juga kat atas ni, about 45mins.  Lepas dapat isyarat dari Lat, kami pun mula turun. We made it less than 1.5hrs descending down. On the way, kami bertembung dengan group di Campsite yang sama baru nak naik ke puncak. Nasib baiklah kami start awal, kalau tak memang penuh lah kat atas puncak tadi. Group mereka ni lagi ramai dari kami & semua pun memang dah otai.

Gunung Relau kelihatan otw turun dari puncak Bujang Melaka.
Menurut Uteh Gunung relau boleh buat day trip sahaja

Sampai dah campsite after about 1.5hrs descending down from peak

Kepulangan kami disambut dengan breakfast special dari chef merangkap guide kami, Uteh.
Nyam... Nyam... Nyam... Nasi Lemak & Bubur pulut hitam tu memang terbaik lah. Seriously nak request lagi untuk next hiking trip.

Lepas dah puas menikmati breakfast yang memang best, it's time to go home. Kami siap berkemas dalam pukul 12pm. Around 12.30pm, kami semua mula bergerak turun melalui trek yang sama seperti semalam. Kalau semalam kami mengambil masa sekitar 4 jam juga nak sampai ke atas, hari ni, trekking down should be less than that. Masa ni lah baru terasa sengal lutut. Dah lama tak trekking ni, lain macam saja rasanya. Anyway, kena kuat juga untuk next hiking trip.

Mandi-mandi dulu sebelum turun ke parking

Kami sampai di Empangan sebelum pukul 5ptg. Memandangkan ada dua grup yang potong kami on the way nak turun tadi, so, spot nak lepak kat Empangan dah limited sikit lah. Nasib baiklah ada satu group dah bersiap-siap nak gerak. Anyway, mandi-mandi kat Empangan after a long hike to Bujang Melaka memang sangat best.

Finally

Basically, hampir pukul 6.30 ptg juga baru kami betul-betul sampai di Carpark Masjid. Alhamdulillah, misi Bujang Melaka berjaya. Tahniah kepada semua.

1. Best Gunung ni.. Saya dah pegi mase lebih kurang 15 tahun lepas.. dulu agak scary.. dan di kem lebah tu dulu mcm2 kami alami (mistik).. dan kami juga kami ade terserempak dengan pak belang.. kami terpaksa senyap dan ready parang je.. admin tak lalu jalan melalui perkuburan orang asli yer.. uhhh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...