Pages

Kashmir Winter Trip 2018: Pahalgam

Pahalgam, Kashmir
Tuesday, 13 Feb 2018

Pahalgam terletak lebih kurang 95km dari ibukota Jammu-Kashmir i.e. Srinagar. Perjalanan dari Srinagar ke Pahalgam menaiki kereta mengambil masa kira-kira 3 jam. Nasib baik snowfall dah mula reda hari ini. Jalan menuju Pahalgam pun sudah mula clear dari snow yang turun semalam, Alhamdulillah. Kami lalu highway yang agak panjang & luas menuju Pahalgam. Dan seperti biasa, kiri & kanan sepanjang perjalanan kami di Highway menuju Pahalgam, ada saja tentera India yang berkawal. Boleh dikatakan setiap KM. Terasa macam masuk kawasan tengah berperang pun ada. Anyway, perjalanan kami lancar hari ini menuju ke Pahalgam. Tak sabar rasanya nak sampai. Honestly, Pahalgam adalah antara tempat yang paling aku nanti-nantikan nak sampai di Kashmir ni.

Highway on the way to Pahalgam

Normal view kalau nampak tentera berkawal di sepanjang highway menuju Pahalgam

Dalam perjalanan menuju Pahalgam, kami singgah di kedai menjual kekacang, dried fruit & Saffron.

Rasanya tak sah kalau datang ke Kashmir ni, kalau tak cuba Saffron. Saffron atau Za'faran berasal dari perkataan Arab bermaksud kuning (yellow) merupakan sejenis herba daripada kumpulan eloridaccesi yang mahal dan digunakan secara meluas dalam masakan India dan Timur Tengah. Kenapa mahal? Sebab kalau tahu macam mana nak pelihara Saffron ni, memang patut pun harga dia mahal.

Saffron juga memang terkenal dengan khasiat serta kuasa pengubatnya (excellent stimulant) sejak dari zaman Rasulullah saw lagi. Justeru itu disamping warnanya yang cukup menarik serta baunya yang harum maka ianya digunakan secara meluas dalam pemakanan, kecantikan dan perubatan.

Timur Kashmir merupakan pengeluar Saffron kedua terbesar dunia selepas Iran. India (Jammu dan Kashmir) adalah negara yang menghasilkan kualiti saffron terbaik di dunia (sejarah menyatakan di wilayah inilah bermulanya era penanaman saffron) dan 1 gram Saffron boleh mencapai harga sekitar 250 Rs to 300 Rs bersamaan RM15 - RM18.

Singgah sebentar di kedai menjual Kekacang & buah-buahan kering

Kekacang seperti Almond, walnut, Pistaschio etc. memang murah dua kali ganda daripada Malaysia. Buah-buahan kering pun banyak & macam-macam ada jual kat kedai ni. Kami diberi free tester untuk semua jenis kekacang & dried fruit. Makan je sepuas hati sebab nanti dah habis dia akan topup lagi, hahaha. Aku sempat lah borong walnut 500g & dried berry 400g, 1 packet each. Beli pun sebab mengenangkan aku selalu buat overnight oat.

Menjadi sesuatu yang hairan juga sebab masa kami dapat makan free tu, semua kekacang tu sedap tapi bila dah bawa balik Malaysia, pahit lain macam pulak. Emmhhh. Jangan jadi macam kes jagung di Cameron sudah. Aku rasa perubahan cuaca saja yang menjadi penyebab begitu. Apapun dah selamat habis pun aku Makan. Tapi dah lama-lama tu, tak ada dah rasa pahit tu.

Free to eat, Kehwa Tea pun dapat minum free

Nak pakai kad pun boleh kalau tak bawa cukup cash, hahaha

Kalau bukan musim sejuk, mungkin kami dapat melawat Ladang Saffron & Apple dalam perjalanan menuju Pahalgam sebab disinilah terletaknya ladang Saffron yang terbesar di Kashmir.

Beberapa kilometer sebelum sampai ke Pahalgam kami disambut dengan pemandangan gunung-ganang bersalji di puncak dan air sungai yang mengalir. Tak sangka view selepas heavy snowfall semalam memang sangat cantik. Kalau sebelum ni, aku selalu tengok roadtrip orang lain kat IG saja tapi kali ni, Alhamdulillah, dapat tengok dengan mata sendiri. Subhanallah, memang cantik sangat. Rasa macam tak puas nak menikmati view sepanjang perjalanan kami menuju Pahalgam valley.

Patutlah, Kashmir juga dikenali sebagai “Paradise on earth”. Syurga yang cuba digambarkan di sini adalah pemandangan yang sukar digambarkan dengan kata-kata, cantik & wow sangat. Aku tak sure lah season lain tu cantik macam yang dikatakan “Paradise on earth” tak, tapi Winter at Pahalgam during our road trip memang seperti yang digambarkan “Paradise on earth”. Memang sangat cantik & mendamaikan. Dan boleh jadi, disebabkan jolokan “Paradise on earth” itu, musim sejuk di kashmir & pemandangan gunung bersalji sering menjadi lokasi menarik pilihan sutradara filem Hindi terutamanya di kawasan Baisaran di Pahalgam dan di Sonamarg (cerita semalam). Pahalgam juga lebih sinonim dikenali sebagai “mini Switzerland” oleh masyarakat setempat.

Perjalanan kami diteruskan menuju Pahalgam

Black & white saja view menuju Pahalgam

Masjid Hijau kat atas tu dikatakan pernah menajdi lokasi filem Bajrangi Bhaijan

Semalam heavy snow, hari ni Subhanallah view

We took a different route to Pahalgam

Road to Pahalgam after the heavy snow yesterday

Nice & beautiful

Alhamdulillah, dah sampai

The Journey

Entering the Pine Tree Route

Snow makin tebal semakin kami menghampiri Pahalgam Valley

Setiap kali tengok filem Bollywood, boleh dikatakan, kita seringkali disajikan dengan nyanyian & tarian yang berlatarbelakangkan panorama indah di kawasan pergunungan walaupun kadangkala rasanya takda kaitan pun dengan cerita. Kadang-kadang dalam cerita, berlakon kat tempat lain tapi bila masa nak menyanyi & menari mesti kat lokasi yang background yang indah yang kadangkala tu membuat kita yang menonton pun seolah-olah terbawa dengan alunan lagu yang merdu & keindahan yang digambarkan. Rasanya budget nak buat tarian & nyanyian dalam movie saja mengalahkan aksi lain dalam movie tersebut. Aku pernah juga pasang angan-angan, aku akan sampai kat sini juga suatu hari nanti. Tapi itulah yang menjadi daya penarik filem Hindustan tanpa kita mengetahui hakikat disebaliknya. Dan aku tak terkecuali, suatu ketika dahulu juga merupakan peminat tegar filem Hindi. Sampai satu tahap tu, dah boleh hafal lagu hindi yang menjadi favourite aku suatu ketika dahulu.

Welcome to winter wonderland

Jalan sedikit sesak kalau heavy snow

Entering the Pahalgam Valley

Baisaran menjadi destinasi pertama pilihan kami sebaik menjejak kaki di Pahalgam.

Cuaca di Baisaran Valley sememangnya sejuk tapi sebab cuaca cerah hari ni, nampak matahari, so, kurang sikit kesejukan itu. Kalau dah sampai sini, aktiviti wajib disini adalah menuggang kuda untuk sampai ke Baisaran valley. Baisaran valley ni terletak dikawasan pergunungan & boleh tahan juga jauh kalau nak jalan kaki tapi sebab keadaan snow yang tebal tak benarkan kami untuk berjalan kaki. Boleh jalan tapi maybe penat lah sebab perjalanan akan terganggu sebab salji tebal. So, pilihan terbaik adalah menunggang kuda. Apa yang bestnya menunggang kuda kat sini, tak perlu risau sebab kuda-kuda di sini sudah full training katanya, hahaha. So, memang rasa safe saja bila naik tu walaupun tanpa tuannya.

Kami dah sampai

Kami akan sewa Pony di sini untuk ke Baisaran Valley

Nak naik kuda kat sini pun kena pandai bargain sebab macam biasalah dia akan letak harga yang mahal (konon-kononya dia dah diskaun siap-siap). Sebab aku dah buat survey, kami letak satu harga di mana dia orang agree to take. Tapi memang berbaloi sewa kuda kat sini sebab nak sampai ke Baisaran Valley pun boleh tahan juga nak kena mendaki. Jangan pulak pertikaikan, "alamak panjat gunung boleh, naik bukit sikit pun nak naik kuda". Itu different story ya. Aku datang Kashmir nak jalan-jalan & happy bukan nak memenatkan badan. Lagilah dengan snow yang tebal hampir 1ft menuju Baisaran, memang tak lah nak jalan kaki kan. Boleh jadi, trip mendaki di Kashmir dalam edisi khas yang lain, hahaha.

Standard Rate but still can nego

Package kami kos lebih kurang 1200 Rs (sewa boot 100 Rs kira asing) dan akan berhenti kat 3 tempat sebelum sampai di Baisaran i.e. package no. 1 & 3 seperti dalam gambar di atas. Mula-mula tu, dia orang offer kami 1,2 & 3 tapi kami tak nak sebab sejuk membeku macam ni nak ke waterfall, rasanya waterfall pun beku. So, kami decide enjoy view saja sepanjang perjalanan menuju Baisaran. Tapi memang tak menyesal lah sebab pemandangan sepanjang menuju Baisaran Valley memang sungguh mengagumkan. Tak ramai tourist hari ni tapi kami sempat juga jumpa dengan 2 orang pelancong dari Malaysia masa kami turun dari Baisaran Valley.

Pony ride menuju perhentian pertama kami

Awan dah mula nampak biru masa ni

Perhentian pertama kami

Pahalgam Valley view from our first stop

Tiger yang banyak berjasa harini

Himalaya Range seen from our first stop

Perjalanan ke perhentian kami yang seterusnya

Mesti lagi cantik view kalau musim lain

Boleh tahan juga jauh nak sampai ke Baisaran Valley

Kalau snowfall hari ni memang tak dapat lah kami nak naik pony ke Baisaran Valley

Kami tiba di Baisaran Valley selepas 1 jam lebih perjalanan. Selalu kalau tengok gambar dekat IG, FB or blog mesti nampak view hijau saja kat sini. Tapi kedatangan kami disambut dengan putih salju. Still cantik cuma tak banyak variasi colour sajalah. Anyway, according to our guide, kat sinilah salah satu tempat lokasi penggambaran filem Hindi pecah panggung Bajrangi Bhaijaan. Kami spend 1/2 jam juga kat sini, rehat sebentar & ambil gambar. Hajat dihati nak buat video klip tapi nak bergerak pun susah, inikan nak buat aksi bukan-bukan, hahaha.

Baisaran Valley

Salji dah sampai paras lutut, nak berjalan pun susah

Photo sakan walaupun kat atas snow

Test Potrait Mode Iphone-X

Apalah yang best sangat tu

Sempat lagi membawang tu

Terbukti

See u again in next season

Jom balik Tiger... suka sangat dengan Potrait Mode Iphone X ni

View on the way back

Kami tak sempat ke Aru Valley & Betab Valley, kawasan pergunungan yang mempunyai muara. Kalau ikutkan, 2 tempat ni adalah tempat wajib yang dilawati kalau ke Pahalgam. Tapi kami dapat tahu daripada Owais yang Betab Valley ditutup sebab snow sangat tebal. So, Pahalgam & Baisran Valley sajalah yang kami mampu pergi. Itupun nasib baik cuaca cantik hari ini, kalau tak memang tak merasa nak ke semua tempat. Syukur Alhamdulillah.

Pekan Pahalgam

Selesai lawatan ke Baisaran, kami ke Pekan Pahalgam yang terletak tidak jauh dari Pahalgam Valley. Sebab hari pun dah makin petang, kedai pun banyak yang dah tutup & tak buka. Kecewa juga Restoran Food Point tutup. Tujuan nak dapat Wifi Free terkubur. Kami ke Hotel Paradise & Restraunt yang terletak berhampiran. Ohh, Restraunt ni pun antara yang recommended for tourist untuk makan. Tapi seriously Nasi Beriani dia memang antara yang terbaik aku pernah rasa. Rasa nak menangis makan Butter Chicken dia, hahaha. Sedap sangat. Kami macam biasa akan order 2 Nasi Beriani & berkongsi 4 orang sebab dah tahu portion dia saja dah besar. Add on Butter Chicken & Roti Naan. Lupa sekejap segala diet, hahaha. Rugi kalau berjalan kat negara orang ni diet. Kalau datang makan kat sini, memang recommended sangat makan Beriani Kambing or Ayam & Butter Chicken. Kashmiri Kahwa Tea is a must. Memang resipi terbaiklah.

Singgah lunch di sini

Lunch kami yang best

See you again

Kami mula bergerak pulang ke Srinagar sekitar pukul 5pm. Dah agak lewat sebenarnya tapi kami terpaksa pulang juga sebab esok nak balik New Delhi dah. So, next time kalau berhajat nak ke Pahalgam, silalah consider overnight to enjoy more activity & sightseeing sebab Pahalgam ni jauh dari Srinagar & cantik sangat. Rugi rasanya kalau buat day trip sebab tak puas. Banyak tempat boleh melawat kalau spend one night di sini.

Ladang Epal during winter season

We took a different way back from Pahalgam... jalan yang sepatutnya kami follow pagi tadi

The Kashmiri

Back to Srinagar

Sunset on the way back from Pahalgam

Seperti yang dijangkakan kami tiba di Houseboat Srinagar sekitar 7.30pm. Again, terpaksa lah kami naik Boat malam-malam nak sampai ke Houseboat. Sejuk tak payah ceritalah.

Malam tu, kami dinner menu yang sama macam semalam tapi kali ni more chicken. Balas dendam sebab semalam tak puas. Tapi hari ni tak ada lah lapar macam semalam sebab kami dah makan banyak kat Pahalgam tapi sebab dah request menu dinner nak more chicken, so, nak tak nak, paksa juga lah habis kan.

Malam tu kami diberi tahu, no train ticket available for Delhi to Agra. Kata Abdullah, dah sold out. Kami check juga timing yang kami nak tu tapi yang available semua petang & awal pagi. Pagi memang tak sempat lah, petang pulak macam dah lewat sangat, so, kita orang decide hire car saja ke Agra from Delhi Airport. Kami dapat price 600 Rs per pax. Bagi aku, kira ok & murah juga. Sebenarnya, ada saja kuota untuk tourist kalau walk-in beli train ticket pun tapi sebab kami dah check online tak ada, malas pulak nak amik risiko.

To be continued...

1. Tiket balik ke Delhi tu mmg kita tak boleh beli awal?

Toll plaza kayu tu mmg macam toll booth highway kita ke? comel.

Boot korg naik kuda tu kena sewa ke? masa gmbo ko sorg aku Nampak boot tu mcm boot fesyen, pastu tengok 4 org pakai, sama pulak tu, nasib baik bukan warna kuning kan?

Jacket ko cantik, aku selalu Nampak kat Avenue K ni, teringt gmbo kat blog ko ni.

2. betul ke doranh kata dr delhi ke srinagar xbleh bwk hand carry naik flight?

3. betul ke doranh kata dr delhi ke srinagar xbleh bwk hand carry naik flight?

1. Boleh. Cuma berdasarkan pengalaman saya ke srinagar 2011,saya akan elakkan bawa banyak items dalam hand luggage utk next trip in future. Sebab, kat dalam airport srinagar(flight srinagar to delhi) , banyakkkkk security check points utk periksa hand luggage. Kita kena open bags depan officer tu. Sangat leceh. Menyesal tak check in je luggage tu.

2. Hand Carry boleh bawa tapi kalau boleh elakkan bawa bag besar & elak letak macam-macam barang. Bawa yang penting saja. Sebab security check kat Srinagar sangat strict, kena keluarkan semua barang. From Delhi to Srinagar still ok.

4. Assalamualaikum... Dear, boleh bg tips nk join trip2 mcm ni.
    Sbb sy plan nka pergi dgn ank2 sy la.

5. Assalamulaikum, boleh bg itinerary x dgn budget, sbb kami pegi utk 2 org je. tq

1. boleh mintak iti x? berhajat nk pegi jgk nurulhanan300@gmail.com

2. Saya tak ada proper itinerary

6. Assalam. Nak tanya cik travel bulan november atau december? And usually winter start bila?

1. Wslm. Saya Travel bulan February. Winter biasanya December dah mula.

7. It looks like a very wonderful trip and happy vacation in Kashmir. Terpesona lak saya tengok... membuatkan saya teringin nak melancung ke sana pada musim sejuk. Do you think March is still winter over there? Boleh tak beri itinerary beserta bajet untuk ke sana? Tq.

1. Boleh refer kt entry "Final Budget Kashmir, Delhi, Agra & Jaipur"

8. Slm sis. Nk tya, sis pakai spray water repellent ker untuk jeans tu? Ataupun just prepare beberapa helai jeans? Sy x prnh pegi winter season, x tau cmna nk prepare baju kt sana..

1. Sy tak pakai spray tu pun. Kalau nak main snow memang kena standby seluar juga.

9. Salam....saya sangat ke kashmir..tapi takut.... Nampak best ..boleh tak minta tolong email kan kat saya itinery dan travel agency yg cik ambik ? Dan nak tanya brapa total perbelanjaan..nak kira kot duit tak cukup.. Terimaksih cik..
    Email saya fungusmaximus@yahoo.com

1. kashmir is safe. Boleh refer kt entry "Final Budget Kashmir, Delhi, Agra & Jaipur"

10. Salam kak..i am really interested to join your next trip.... Takde geng yg as adventures as you. I am a simple person kak...
    Takkan menyusahkan sesiapa.

11. Ni pergi masa bulan berapa? Nak kena plan at least ade la salji :-)

12. Nicely done article and interesting information. Thanks for your hard work on such a topic.
    legal firm in kuala lumpur

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...