Pages

Thursday, February 11, 2016

Keunikan Kampung Naga

Kampung Naga, Desa Neglasari,
Tasikmalaya, Jawa Barat, Indonesia
Saturday, 06 Feb 2016


Continue from CNY getaway: Jakarta-Garut-Bandung

Tak pernah terfikir pun nak ke sini. Tapi disebabkan kami banyak masa sebelum nak sampai ke homestay di Garut, so, why not ke tempat-tempat menarik di sekitar nya before ke Garut. Since, Kampung Naga adalah salah satu tempat recommended by few traveller kalau ke Bandung, so, dah alang-alang dekat tu, kami pun decide nak ke sini juga. Nak tahu juga apa yang uniknya kampung Naga ni. Pada mulanya plan asal nak ke Majalengka tapi sebab tengok route macam agak jauh sebab kami perlu ke arah timur jawa and then patah balik ke Garut yang terletak di barat Jawa, so, rasanya baik pilih perjalanan yang mudah. And we agreed for today's activity kami akan ke Kampung Naga, Telaga Bodas & Hot spring.

Kami sampai di Kampung Naga sekitar pukul 1.30pm. Agak lewat juga sebab kami patut sampai lagi awal kalau ikutkan plan asal. Tapi nak buat macam mana, kami dalam Avanza je dah hampir 12jam. Tapi aku nak komplen juga sebab aku rasa driver kami ni bawa normal speed, tu yang aku rasa perjalanan macam lagi jauh. Hairan pun ada juga sebab aku rasa ni lah first time aku rasa driver dia bawa tak berapa nak laju. 

Kami disambut oleh seorang bapak yang merangkap tour guide kami, Pak Endut Suganda. After short briefing by Him, kami pun memulakan perjalanan ke Kampung Naga. No entrance fee to this Kampung Naga. Tapi boleh lah nak kasi sumbangan seikhlas hati.


Briefing by tour guide Pak Endut

Kena turun tangga nak sampai ke Kampung Naga ni

Ada juga jualan sepanjang jalan

Masih mengekalkan tradisi yang terdahulu

Facts...

Kampung Naga merupakan suatu perkampungan yang dihuni oleh sekelompok masyarakat yang sangat kuat dalam memegang adat istiadat peninggalan leluhurnya, dalam hal ini adalah adat Sunda. Kampung Naga sering menjadi objek kajian antropologi mengenai kehidupan masyarakat pedesaan Sunda pada masa peralihan dari pengaruh Hindu menuju pengaruh Islam di Jawa Barat.

Kampung ini secara administratif berada di wilayah Desa Neglasari, Tasikmalaya, Jawa Barat. Lokasi Kampung Naga tidak jauh dari jalan raya yang menghubungkan kota Garut dengan kota Tasikmalaya. Kampung ini berada di lembah yang subur, dengan daerah wilayah, di sebelah Barat Kampung Naga dilingkungi oleh hutan keramat. Di dalam hutan tersebut terdapat makam leluhur masyarakat Kampung Naga. Di sebelah selatan dibatasi oleh sawah-sawah penduduk, dan di sebelah utara dan timur pula dibatasi oleh Ci Wulan (Kali Wulan) yang sumber airnya berasal dari Gunung Cikuray di daerah Garut.

Untuk menuju Kampung Naga dari arah jalan raya Garut-Tasik malaya, pelawat harus menuruni tangga yang sudah di tembok sampai ke tepi sungai Ciwulan dengan slope sekitar 45deg dengan jarak kira-kira 500m. Kemudian, kita akan melalui jalan menyusuri sungai Ciwulan sampai kedalam kawasan Kampung Naga. 
(source)


Kampung Naga view from top

Love the colors

Masih mampu mengekalkan keamanan tanpa teknologi yang terkini

Rumah tempat penyimpanan padi

Kedamaian di sekitar Kampung Naga

Gadis kota pulang ke desa, hehehe

Jom explore perkampungan nya pulak

Apa yang uniknya Kampung Naga? Yang pasti Kampung Naga ni tiada kaitan lansung dengan mitos haiwan Naga or whatsoever. Kampung Naga ni sebenarnya sebuah kampung adat yang masih kekal keasliannya. Masyarakatnya masih memegang adat tradisi nenek moyang mereka. Mereka menolak intervensi dari pihak luar jika hal itu mencampuri dan merosakkan keaslian kampung tersebut. 

Menurut Pak Endut, Kampung Naga pernah ditawarkan untuk dibangunkan tapi penduduk kampongnya sama sekali tidak mahu merubah apa-apa yang mereka telah lama kekalkan sejak dahulu.

So, korang boleh imagine tinggal kat kawasan macam ni. Kalau ikutkan zaman moden ni, mana ada lagi orang kampung yang menolak arus pemodenan. Tapi berlainan sekali dengan penduduk di Kampung Naga ni yang lebih memilih cara hidup lama, menolak arus pemodenan & teknologi, dan masih berpegang kuat pada adat & kepercayaan.

For more details about history & other related stories boleh refer ---> wikipedia


Nak hasilkan beras pun masih menggunakan traditional method

Perumahan di Kampung Naga, 100% masih mengekalkan ciri-ciri bahan tradisional untuk membina rumah mereka

Bilik Air nak mandi, open air tau, adoi

Sumber air asli dari gunung

Perumahan di Kampung Naga kelihatan dari atas

Kami masuk rumah kepunyaan guide kami, Pak Endut untuk melihat keadaan dalam rumah di perkampungan Naga ini

Kawasan dapur

Dapur pun traditional juga

Lampu cap ayam je untuk sumber pencahayaan

TV pun powered by battery sebab no electricity 
black & white lagi

Bila tengok lampu ni, teringat kenangan dulu-dulu

Rehat and santai sekejap kat rumah Pak Endut ni

Ada souvenirs yang di jual di sini untuk pengunjung yang datang

Dapat belajar sesuatu di Kampung Naga hari ni

Surau @ Masjid di Kampung Naga

Kenangan with Pak Endut, thanks for the really good info for today's tour

Gadis semasa pulang ke desa

We ended the tour after almost 2 hours. Banyak juga yang kami belajar hari ni.

Kalau ikutkan plan after Kampung Naga, kami akan ke Telaga Bodas tapi masa tak mengizinkan sebab nya kalau kami sampai pun, confirm dah agak lewat. Perut pun dah lapar & kami perlu makan dahulu. Dan masing-masing pun dah agreed yang kami penat & we need extra time to rest for our hiking trip tomorrow to Mount Papandayan. Dan kami lansung ke Pak Asep Homestay, Garut.

To be continued...


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...