Pages

Thursday, February 11, 2016

CNY getaway: Jakarta-Garut-Bandung

Jakarta, Indonesia
Saturday, 6 Feb 2016


Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi atas limpah kurniaNya, misi kami ke Papandayan & Hutan Mati terlaksana. Trip last minute punye plan for CNY long leave. Four days leave untuk orang yang tak kena force leave macam aku lah. Nak tak nak kena paksa cuti seminggu. Tapi kes aku lain sikit, memandangkan aku tengah handle project yang agak tight schedule nya, so, project team kami telah request working during that force leave period. Approved but aku decide nak guna satu hari saja sebab hours tak banyak lagi yang tinggal untuk project sekarang. Inilah nasib company aku sekarang, keja banyak tapi hours boleh charge ciput je. Bersyukur lah at least masih survive.

Ohh, back to main story, luckily, MAS ada buat promo ke few Asean destinations. And kami telah mencapai kata sepakat, Jakarta is our destination. Inilah namanya trip nekad sesaat, hahaha. Lepas a few minutes successfully booked, dapat shocked news, Jakarta kena bomb, errkkk. Ko rasa...Fuhh, nasib baiklah kejadian 3 weeks before our trip. Dan aku terpaksa kumpulkan kekuatan a week before our trip nak kasi tau mak nak ke Jakarta. So, kami redho jelah masa tu, keep praying hopefully nothing bad happened to us during our trip on CNY leave. Apapun kami dah nekad memang takkan ke area bandaran pun & nak cover area outskirt sahaja. 

Alhamdulillah, done with the flight ticket. Next, nak kena fikir juga tour agent yang boleh arrange trip kami ke Papandayan. After a few surveys, discussions, emails & whassap, finally kami choose Pesona Indo as our travel guide to Papandayan. Reason? price for the package murah & affordable compare to other travel agent. Aku tak baca pun review or feedback pasal orang yang pernah guna package ni tapi aku yakin most of the travel agent kat Indonesia lebih kurang je service dia, cuma bezanya mahal & keselesaan. And for trip hiking Papandayan, I would say, one of the awesome experience with Pak Asep & his daughter, Neng yang menjadi guide kami. I will story further in my next post on Papandayan. 




Hari yang dinanti sudah pun tiba, kami semua depart on different time cuma hari saja yang sama, Friday 5th. Sebabnya tak boleh nak dapat same price kalo booking all 5 together. So, the best way was to book different person on different departure time. Memandangkan Eein memang half day working on Friday, so, dia berlepas dulu at 4.30pm & followed by Thirah at 6pm. Aku, Fad & Amy amik last flight ke Jakarta memandangkan fad & Amy tak nak ambil cuti. And flight kami delay 1 hour sebab cuaca tak berapa nak bagus. Alhamdulillah, kami semua selamat sampai.

Driver kami, Mas Ade dari Pesona Indo sudah menunggu lebih awal. So, kami memulakan perjalanan kami immediately after semua sudah berkumpul. And bermulalah trip Jakarta-Garut-Papandayan-Bandung. Sebenarnya trip yang aku arrange ni agak giler sikit sebab kalau ikutkan nak ke Garut lagi dekat kalau turun di Bandung sebab memang dah dekat. Tapi sebab macam aku cakap, ada promo MAS bukan AA ya, so, trip perjalanan kami jadi agak jauh & lama. Dan disebabkan itu kami terpaksa mengharungi hampir 12jam macet (termasuk masa kecederaan) dari Jakarta-Bandung-Garut. Trip last minute, so, tak banyak survey yang aku sempat buat pasal tempat-tempat yang kami nak lawati. And Jakarta takde tempat wisata outdoor yang special pun.


Laluan train Jakarta-Bandung kelihatan dari highway

Simple breakfast otw to Garut

Macet

After 12hrs, kami pun berjaya sampai ke destinasi kami yang pertama, Kampung Naga.


To be continued...
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...