Pages

Tuesday, October 22, 2013

Bangkok to Pattaya... Day 2

Pattaya, Thailand
Saturday, 28 Sept 2013

After breakfast, kami terus checked out but tomorrow we will be back again. Today's main agenda was trip to Pattaya. And our first destination for today was visiting Nong Nooch Village. From Chada Hotel to Nong Nooch Pattaya took approximately 2.5 hours. Lama juga, so, memang buat tahi mata jelah sepanjang perjalanan tu sebab takde yang menarik sangat pun untuk dilihat sepanjang perjalanan kami. Bus pun besar... seat pun sorang dua, so, memang nikmat lah nak tido.


Nong Nooch Tropical Botanical Garden, Pattaya

Nong Nooch Tropical Botanical Garden is a 500-acre botanical garden & one of the major attraction kalau ke Pattaya. This place is renowned for its elephant & Thai cultural show. There were also a beautiful garden with a wide variety of plants, cactus garden and a mini zoo too. We did not cover all the places cause we’d only have 2 hours, which is very limited to cover the whole 500 acre area. So, kami cover yang mana yang sempat sajalah. 


Here we can see the elephant show, thai boxing show, and a variety of Thai culture show tapi nak masuk tengok sungguh menyeksakan, macam nak tengok artis terkenal buat show, padahal biasa-biasa jer show dia

Gajah-gajah kat sini memang bebas berkeliaran... macam kat Taman Safari dah tp cuma gajah jelah sebab gajah je pon daya tarikan kt sini

Tak larat nak tawaf satu tempat ni so we all decided nak naik train jer

Dalam banyak-banyak tempat kat sini, sini jelah driver kami stop kan kami... Taman Cactus

Apa yang menarik kat area ni adelah size kaktus nye yang extraordinary & unique

Tak tahu nak buat apa dah, amek gambo jelah

Next tempat yang kami stop.Vview dari atas ni memang sangat cantik

To me, Nong Nooch Tropical Garden ni biasa-biasa saja, takde yang menarik pun. Tapi kalau teringin nak naik gajah boleh lah ke sini. Cukuplah aku pernah naik gajah masa ke Krabi dulu. Best jer tapi... biarlah menjadi rahsia.

Before proceed to our next destination, Gem Gallery, kami stop for 1 hour dekat Shopping Mall just near to our Hotel for lunch. Aku rasa kat Shopping mall ni pun tempat kami makan ni jelah kot yang Halal. Again, Indian Food. Harga tak payah cakap lah. Aku yang order makan share-share ni pun kena bayar RM20++ jugalah sorang. Nasib baiklah Tomyam dia ok. Nak buat macam mana, we have no choice at that time. Guide kami pon tak tahu nak cari tempat Halal kat mana. Have to spend more just for very little quantity of food. Seriously, bad value for money. Macam take advantage on the Muslim people jer.


Dalam hati semua pun rasa tak puas makan lagi-lagi dapat layanan yang agak kurang memuaskan


Gem Gallery, Pattaya

After lunch, kami proceed to our next destination, Gem Gallery. Tempat ni memang nampak exclusive & disebabkan itu sepanjang tour inside this building we're not allowed to take any photo. To me, interesting part was "Theme Park - Dark Ride", which is tour into a man-made tunnel and witness a spectacular show in light and sound presentation of the glittering world of gems. The tour features the bursting of a volcano into lava that explained the origin of the gems until crystallized and becomes mineral rocks.

After that, kami ke kilang dia tengok cara-cara dia buat jewellery. Complicated juga nak buat design yang cantik. No wonder lah harga upah buat mas agak mahal sebab ketelitian yang diperlukan untuk membuatnya.

Aku nak beli jewellery kat sini? memang tak lah... even the salesman yang entertain kami tu very friendly & can speak Malay. But, I could see visitors especially Indonesian ladies yang penuh dekat jewellery store.

Sebenarnya ade citer yang menarik kat sini yang maybe aku takkan lupa kalau ke Pattaya. While we’re waiting at the lobby area, we’re told by our guide most probably we’ll arrive a bit late to the Hotel due to the traffic, so, he advised us to perform our prayer first. Ok, baguslah kalau macam tu dah inform awal-awal kan. Alhamdulillah, ada surau disini and next to it was washroom. Kebetulan masa kami masuk nak berwudhu tu ade lah local cleaner yang baru tengah mop lantai,so, kami pun masuk lah nak buat apa yang patut. Kebetulan masa tu pun ade makcik-makcik from Indon also tengah amek wudhu, so, bila dia macam dah perasan ramai sangat dia pun macam dah angin sikit sebab kata nya kami yang cause toilet tu basah. Lagi lah masa kawan aku pergi basuh kaki kat sinki. We have no choice sebab toilet memang takde pipe, yang ade source of water pun dekat sinki. Yang paling malang akulah sebab the last person kena lagi kaw-kaw walaupun aku tak basuh kaki kat sinki... lagilah masa tu ada local people kat situ yang sokong apa yang cleaner tu marahkan. Sebab tak nak lah keruhkan lagi keadaan since ada visitors lain kat dalam toilet tu, aku isi air dalam mineral bottle & bawa masuk dalam toilet nak basuh kaki, tutup pintu... huh. Aku siap bertekak juga lah dengan dia sambil disaksikan oleh makcik2 Indon & 2 orang mat salleh... yang hanya mampu melihat sahaja. Maybe aku takkan melawan kot kalau dia tegur cara elok tapi dia menjerit-jerit macam orang gila kat dalam toilet tu seolah-olah aku buat kesalahan besar. And the cleaner keep membebel kat keluar sebab dia sangat marah bila aku bawa mineral bottle masuk dalam toilet... emmhhh, pekak kan telinga jelah sebab aku tak faham sepatah haram pun apa yang dia cakap tapi yang aku pasti she's really angry with me at that time. Aku bukan curahkan air tu kat lantai pun, aku halakan ke toilet bowl kot.

Sebelum aku keluar, aku sempat pass empty mineral bottle yang aku guna tu kat aunty yang kelihatan dah macam takut-takut nak amek wudhu selepas tengok adegan aku & cleaner tu. Aku siap pesan... buat tak tahu jer. Dia tak boleh buat apa-apa sebab kita pelancong. Paling kurang pun dia membebel jer. Lepas dia penat marah aku tu terus dia keluar, tension barangkali.

Tapi yang aku sangat tak faham apa lah gunanya ko provide musolla kalau kami tak boleh nak berwudhu. Maybe to most of them, masih tak tahu lagi yang orang Islam ni kalau nak solat kena berwudhu dulu. Ni lah pengalaman yang aku paling tak suka kat sini. Geram sangat.


Jalan-Jalan Pattaya

After gems gallery, we straight away back to our Hotel. Kalau ikut itinerary, suppose kami ke Floating market tapi memandang hari dah petang sangat, guide kami postponed tomorrow. After check-in, kami rest sekejap before plan nak ke Pattaya beach & jalan-jalan disekitar Pattaya Town. The distance between Grand Pattaya Hotel & beach approximately 10 minutes walk. Memang sangat dekat & lokasi hotel ni pun memang sangat strategik


Pattaya beach

Fresh fried Seafood

Keriangan tak terkata

Reflection of sunlight

Ni lah masalah nye kalau dah ade internet 3G

Our next destination.... Hard Rock Pattaya lah pulak

Awesome view at Pattaya beach

Ada juga Chicken Kebab yang Halah kat depan Hard Rock ni

Yeah, shopping sakan, kebetulan tengah ade sale masa kami ke sini

Cocktail Car ni nampak menarik

Menyelusuri lorong-lorong gelap di Pattaya

Our next night activity... Massage

Dah penat berjalan, naik tut-tut pulak
Orang kat Pattaya cakap this is the only place kat Pattaya yang ade Halal Thailand Food tapi kami tak masuk pun sebab kawan kami yang tengah makan kat dalam tu cakap masakan dia tak sedap... frust lagi aku

Jalan-jalan tengok night life in Pattaya

Memandangkan kami dah lama berjalan & baru lepas massage plak tu. Kami sebulat suara nak amek Tut Tut ajer pulang ke Hotel. Bargain punye bargain, dapatlah RM10 untuk semua. Murah pulak untuk kami yang sepuluh orang ni. Patut pun sebab rasa nya memang tak jauh dah. Part yang best nye, Jalan pulang kami ke Hotel memang lansung tak lalu jalan yang kami dah lalu. The tut-tut driver bawa kami lalu jalan yang memang betul-betul happening lah. Because along the road yang kami lalu ada bars, pubs and cafes. Seems like night life in Pattaya was in here. 

Yang tak boleh blah, kami yang kat atas tut-tut ni pun dia boleh panggil... hehehe. Maybe sebab ade 2 men with us at that time. Nasib baiklah sepintas lalu sahaja kalau tak boleh tergugat keimanan ni. Tapi itulah Pattaya... famous for it's nightlife.

Actually, guide kami ade offer tengok satu show di Pattaya, katanya kalau ke Pattaya, this is "A must see show". Bayaran masuk nak RM100 juga tak salah aku. Masa aku tanya dia cakap show apa, dia cakap "tiger show" (sambil sengih-sengih), Ok understood. Ada jer yang pergi and most of them lelaki lah... hahaha. The next day, none of them yang buka citer apa yang mereka tengok semalam.

One of the normal view kat sini, kat mana-mana ajer akan kelihatan lelaki mat salleh accompanied by a local lady. Macam dah jadi satu kebiasaan disini sebab no one cares.


To be continued...


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...