Pages

Thursday, December 28, 2017

Annapurna Expedition Day 3: Ulleri to Ghorepani

Ulleri-Ghorepani, Nepal
Sunday, 03 Nov 2017

Trek: Ulleri to Ghorepani
Estimated Distance: 16KM, about 15,400 steps
Elevation: 2100m to 2872m 


Alhamdulillah, cuaca yang indah untuk permulaan pagi di Urelli. Nampak dah sikit Annapurna dari Guesthouse kami. Tak sangka, dalam masa 4 hari dari sekarang, kami akan berada sangat hampir dengan Annapurna.


Morning

Pagi tu aku breakfast menu yang sama seperti dinner malam tadi, Gurung bread. Aku rasa ni lah antara menu yang boleh aku terima masuk disini. Tapi pagi ni kita up sikit dengan fried potato & sup sayur. Malam tadi dah order pun sup sayur tu tapi sebab best sangat, so, aku & Fad add order Sup sayur. Kalau kita minta lebih daripada apa yang sepatutnya, kos tu kita yang kena tanggung sendiri. 


My Breakfast at Ulleri

Breakfast time

Sambung breakfast kat luar, nak layan view punya pasal

Untuk hari ke-2 trekking ni, kita orang bermula seawal 8am from Urelli. Hari ni target kami nak sampai ke Ghorepani. Sebab kita akan ke Poon Hill the next day from Guesthouse di Ghorepani. 


Ready for Ghorepani

Trek menuju Ghorepani, permulaanya masih sama seperti semalam. Trek naik tangga lagi. Lalu kawasan perkampungan disini. Nanti ada masuk kawasam hutan juga, barulah redup sikit. Ada lalu Air Terjun. 


Cuaca yang cantik untuk permulaan pagi yang indah

Naik tangga lagi

Langit biru hari ni

View on the way to Ghorepani from Ulleri

Epal yang best ni hanya boleh didapati dari trek Ulleri menuju Ghorepani

Nikmatnya dapat makan epal, NPR100 for 1 tapi berbaloi sebab besar boleh share 2 org lagi

Dah masuk trek yang berhutan sikit

Bergossip sambil tunggu kami, hehehe

Ada waterfall kecil kat belakang tu

Trek menuju Ghorepani

Cantik Air sungai ni

Kami jumpa Chinese group dari Malaysia yang baru turun dari Poon Hill. Satu rombongan jugalah. Dari Utara & mostly orang veteran. Kagum. Wish I could do the same when the time has come. Peramah dia orang ni siap kagum dengan kami yang nak pergi ABC ni. Sempat juga tu kasi tips masa nak trekking Poon Hill nanti. Anyway, nice knowing them. So, dah ada 2 group dari Malaysia yang kami jumpa sepanjang 2 hari trekking kat sini. Semalam jumpa pasangan muda, laki bini from Shah Alam. Tapi mereka buat reverse, meaning ABC dulu baru Poon Hill. Which aku rasa lagi parah but they've made it.


Chinese group from Malaysia

Next guesthouse for lunch

Nampak klasik tempat ni

Kepenatan masing-masing sementara tunggu makanan dihidangkan

Simple je lunch kami tapi aku rasa sedap pulak

After lunch, kami meneruskan perjalanan semula menuju Ghorepani. Trek kali ni lebih banyak kat dalam hutan. Tapi trek kat sini berbeza sekali dengan hutan Malaysia. Tak terlalu tebal dan pokok-poko kat sini pun somehow unik & cantik.


Slow & steady

Somewhere on the way heading to Ghorepani

Unik pulak tempat ni

Alhamdulillah sampai sudah

Kami sampai di pintu gerbang Ghorepani around 4pm. Semua biru kat sini, dari langit sampai ke guesthouse sampai ke signboard. Jacket aku pun biru juga. Aku suka area kat Ghorepani ni, nampak peaceful sangat. View pun awesome.


All Blue

Father & Daughter

Kena report kat sini before boleh proceed

To be continued...


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...