Pages

Sunday, March 19, 2017

Siem Reap Day 3: Killing Field

Siem Reap, Cambodia
Saturday, 11 Feb 2017


Memandangkan show di Cultural village lambat lagi nak mula, Mustafa bawa kami ke Killing field dulu. No entrance fee. Tapi killing field ni bukan lah yang terbesar macam kat Phnom Penh tu. Dan bukan original killing field juga. Cuma killing field kat Siem Reap ni masih ada juga koleksi original skull mangsa yang dibunuh dengan kejam sewaktu zaman kekuasaan khmer rouge dahulu which is during 1975-1979. Bayangkan lah zaman pemerintahan Pol Pot ni sahaja dah mengorbankan hampir 1.7juta orang which is about 21% of the population of the country. 

Mustafa banyak menceritakan pengalama famili beliau sewaktu zaman khmer rouge. Kira parents dia pernah merasai zaman pemerintahan Pol Pot dulu. According to Mustafa, mak dia makan bubur & kangkung je dulu. Kalau tanam beras pun tak boleh makan sebab nanti akan jual kat China. Tak boleh sembang yang buruk buruk pasal Pol Pot, kalau dapat tahu... mati. Kalau yang ada education pun akan dibunuh. Kalau polis pulak, satu famili akan ditangkap & disoal siasat dengan kejam, kemudian baru dibunuh dengan kejam. Basically, dia bunuh semua orang yang bijak pandai, so that, dia boleh kuasai semua orang yang lemah tanpa ada tentangan. Macam-macam lagi cerita yang kami dengar tapi rasanya akan banyak lagi yang kami akan dengar dan lihat di actual killing field nanti.
 

Memorial tower of khmer rouge victims

Original skull of the khmer rouge victims

Cambodian people return to their home villages. Some of them had to walk barefoot for a very long distances, carrying whatever belongings they could manage

Phnom Penh during 1979

Some of the photos during Khmer Rouge regime

Some of the photos during Khmer Rouge regime

Kami tak spend lama pun di sini. Cuma nak kill time before ke Cambodian Cultural Village. Rasa tak  sanggup nak dengar cerita kekejaman zaman khmer rouge dahulu. Terlampau kejam. Dia buat nyawa rakyat sendiri macam tak ada nilai lansung. Baru dengar cerita dari Mustafa saja rasa macam tak sanggup nak dengar, apa lagi nak melawat ke Killing field di Phnom Penh esok. Emmhhh, semoga diberi kekuatan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...