Pages

Friday, December 18, 2015

Bangkok Day 4: Damnoen Saduak Floating Market

Ratchaburi, Thailand
Sunday, 22 Nov 2015

Opening Hours: Everyday from 7.00am to 12.00pm
Most suitable time to be there: 8.00 – 10.00 AM


Dulu first time ke Bangkok, aku tak berpeluang nak sampai ke Floating market Bangkok yang dikatakan famous tu. Aku ke floating Bangkok juga, cumanya, floating Bangkok Pattaya. Masa tu rasa macam tertipu juga dengan agent yang bawa company trip kami sebab dalam itinerary yang kami dapat, floating market di Bangkok. Sebab floating market Pattaya memang far far different daripada yang aku & geng harapkan. Tapi masa tu nak minta agent change trip to floating market Bangkok pun memang takde harapan dah sebab kami tak cukup masa dah. So, kali ni punya trip with Gadis Semasa, aku memang make sure akan sampai ke real Bangkok floating market. 

Actually, there are many floating markets in Bangkok and neighbour provinces, but the most popular one & normally recommended is Damnoen Saduak Floating Market, a market in Ratchaburi province.

To me, Damnoen Saduak Floating Market is one of the must-see places. If you visit Bangkok or Thailand, do not forget to plan to visit this floating market. Agreed that the market quite pricey but the experince worth it.


Floating market kat sini memang sangat besar & luas


How to get there: 

From Bangkok, we took BTS skytrain (sukhumvit line) to Victory Monument station. Then, take a van at Victory Monument. Fare THB90. About 2hrs from Bangkok. 


Victory Monument Minivan station

Kami keluar seawal 6 pagi from Cheqinn Hotel just to make sure yang kami akan sampai awal di Damnoen Saduak Floating Market. Lagipun, hari ni banyak tempat juga kami nak cover jalan-jalan.

Minivan yang kami naik dari Victory Monument dropped kan kami kat salah satu tempat untuk naik boat ke floting market. Masa tu aku ada terfikir juga, betul ke tempat ni sebabnya macam tak berapa nak ramai orang. Dan kami pulak dihampiri oleh a few people yang try nak ajak kami naik boat mereka. Memandangkan macam tak jumpa jalan lain dah nak amik boat ke floating market, so, kami akur jugalah amik salah satu boat dengan harga THB2000 for 2hrs. Kiranya sorang THB334, mahal. And on the way nak sampai ke floating market tu rupanya banyak jer boat pick-up yang mana aku rasa boleh dapat lagi murah sebab hanya boat biasa yang takde bumbung macam boat kami. Tapi tulah, masa tak tahu kat mana pulak nak ke area situ. Dah balik baru tau, hahaha.


Dah sampai pun... Inilah tempat minivan drop kan kami

Naik boat nak ke real floating market

On the way nak sampai floating market banyak jer boat pick-up point

Oh, masa 2hrs trip to floating market tu sebenarnya termasuk masa kami membeli belah kat floating market tapi disebabkan kami tak membeli apa-apa, so, trip jadi pendek & kami pulang sebelum sempat 2jam. Aku rasa macam tak patut jer sebab kau beli ke tak, itu hak masing-masing tapi timing kena lah follow juga. Kami dah bayar kot. Boleh jer dia nak bawa kami pusing satu round lagi ke... kan. Huh, tak puas hati betul.

Apapun, kami dah sampai di floating market Damnoen Saduak yang dikatakan popular tu tapi harga barang takde lah seperti yang diharapkan. Macam biasa lah kalau dah nama tempat tarikan pelancong, confirm herge melambung tinggi. Padahal price yang lebih murah for souvenirs boleh dapat di Platinum mall & Chatucak market, perhaps. Actually, target aku nak sampai sini & tengok real floating market, takde rasa nak beli apa-apa sangat pun. Sebab dah tahu harga memang mahal.


Jom kita explore apa yang best sangat

Welcome

Let's enjoy the boat ride to floating market.


Baru pukul 9 tapi dah ramai dengan pelancong

Real floating market

Jual beli sedang berlansung

Happy makcik ni dapat ramai customer hari ni

Busy potong buah barangkali

Kami cuma sempat beli & makan coconut ice cream jelah. Mahal juga, THB60. Rasanya itu je yang menarik, hahaha. Ice cream kelapa lagi... at least ada jugalah membeli kan. Tapi ternyata coconut ice cream di Chatucak juga yang terbaik & best... harga pun lagi murah, THB40. Apapun, yang penting nak tengok real feel of floating market dah tercapai. 


Ini juga yang menarik hati, hahaha

We're in the middle of the floating market

Special sikit dengan sabut kelapa skali, hahaha
 
Punca Rezeki mereka

Snake show pun ada

Bersimpang siur floating market ni

Plan nak ke floating market pun dah terlaksana, so, jom ke next destinasi... Maek Long.

Dari floating market tempat kami naik boat tu takde transport direct nak ke Maek Long Railway market. So, kena menapak sikit ke main road. Yang aku pernah baca, boleh jer naik Tuk Tuk dari situ, itupun kalau ada lah. Sebab jarak dari Damnoen Saduak Floating Market nak ke Maeklong Railway Market tak jauh pun sebenarnya. Adalah dalam 15km to 20km. Kami memang ada jumpa Tuk Tuk pun tapi sebab kami ramai, tak jadi lah Uncle tu tumpangkan. Tapi dia suggest kami naik bas tepi main road sebab ada bus yang akan direct ke Maeklong Railway Market. So, kami pun bergerak lah ke Main Road. Dari main road ada satu simpang nak ke area boat jetty nak ke floating market. Kiranya salah satu boat pick-up point for tourist lah. Tempat tak proper macam tempat yang kami naik boat tadi tapi banyak bus & taxi berhentikan pelancong di sini. Barangkali ni lah tempat yang dikatakan lebih murah sebab boat biasa saja. Patutnya minivan kami pagi tadi drop kan kami kat sini.

Dekat sini pun takde public transport yang akan direct ke Maeklong Railway Market, so, kami jalan balik ke main road dengan harapan adalah bus nanti. Tunggu punya tunggu, adalah setengah jam juga, barulah ada minivan yang stop untuk kami. Minivan ni function dia macam taxi jugalah. And Minivan ni ada palang kuning kat depan dia (tak ingat palang ke banner). Cumanya kami naik dengan penumpang lain juga. Tak sampai setengah jam, sampai pun di Maeklong Railway Market. 


To be continued...

1 comment:

  1. I am about to write a blog on Floating market soon but I love your pictures. Good work :D Cheers!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...