Pages

Friday, October 3, 2014

My Department Trip: Telaga Tujuh

Telaga Tujuh, Langkawi
Sunday, 28 Sept 2014

Parking Fee: RM2

Telaga Tujuh is our first agenda for today. Actually, plan nya nak ke sini semalam but somehow, ada orang tu tak agree sebab  panas katanya, so, we postponed today. Tak pasal-pasal kan stuck in the jam for almost 3 hours sebab tukar plan ke Pekan Kuah. Macam mana lah aku boleh tak notice date for Iron man Langkawi ni. Anyway, dah terlepas pun, so, no more regret. Layan jelah tengok athlete Ironman beraksi di pekan Kuah... hahaha. Bukan selalu pun kan. So, my day 1 in Langkawi was really horrible.

Lets get back to the main story...

After heavy breakfast kt Resort World kami straight away heading to this place. Tak sangka pulak kami antara orang terawal sampai sini kan. Memandangkan takde makhluk yang ada selain orang yang jaga car park, so, kami decided nak ke petronas berhampiran dulu isi minyak. Risau juga hanya kami berdua kan. Perempuan pulak tu. So, after half an hour macam tu, kami patah balik ke sini & luckily ada satu chinese famili yang baru sampai juga. And kami pun mulalah menuju telaga tujuh. Tapi that chinese famili only hike up to waterfall sahaja.

To be honest, this is my first time ke sini. Rasanya, ke Langkawi dah 4 kali tapi tak pernah lagi sampai ke sini. Last trip with Ina & Kim, kami sempat tawaf satu pulau tapi entah macam mana boleh miss telaga tujuh. Mungkin jodoh aku nak naik dengan fad kot, hehehe. Sorry Fad, sebab aku kau terpaksa panjat sekali walaupun bukan dengan kerelaan hati. 


Stairways to seven wells..

Nak sampai ke telaga paling atas bukan lah perkara mudah tapi kena bersusah payah naik tangga dulu. Maybe if you're an active person, aku rasa takde masalah kot sebab apalah sangat 628 steps tu kan. To me it's good exercise. And don't worry, there were places for rest provided if you feel like lost of breathing. The journey to seven wells will take you approximately 30 to 45 minutes thru the beautiful rain forest of Gunung Mat Cincang.


Ada seat for rest if you feel like to

Total 628 steps to get to 7 wells

Baru jer tahu... hahaha

More place to take rest

Couldn't capture the full picture of it

Lets push your stamina to the limit

Sekilas Fakta...

Air Terjun Telaga Tujuh (Seven Wells) merupakan rangkaian air terjun yang berasal dari tujuh mata air, mengalir ke tujuh telaga semula jadi. Air Terjun Telaga Tujuh mengalir dari satu kolam ke satu kolam yang lain dan membentuk tujuk kolah pada muka bukit, dari mana ia mendapat nama. Ia terletak di tebing Gunung Mat Chinchang menghala ke Teluk Burau. Air Terjun Telaga Tujuh setinggi 91 meter ini boleh didaki melalui 628 anak tangga sehingga bahagian pertama air terjun. Pendakian mengambil masa sekitar 45 minit sehingga sejam untuk mendaki sehingga ke puncak air terjun Telaga Tujuh. (source)



Terletak di Gunung Mat Cincang... Air terjun ini bermaksud 'Telaga Tujuh', merujuk kepada koleksi tujuh kolam berasingan yang terjadi secara semula jadi.


The Legend...

Menurut cerita penduduk tempatan, dipercayai terdapat tujuh orang puteri dari kayangan yang sering mandi dan amat suka akan kesejukan air perigi ini. Terdapat seorang putera raja yang tinggal berhampiran perigi ini dan cuba untuk memikat serta mengahwini salah seorang puteri-puteri ini tetapi tidak berjaya. Air ini juga dipercayai mempunyai kuasa yang boleh menyembuhkan beberapa penyakit. Wallahualam. (source)



Kata atas ni Cuma ada 6 kolam sahaja. Kolam yang ke-7 terletak di kaki bukit 90 meter di bawah, kat area waterfall

Masa kami sampai atas tu, cuma ada 2 ladies yang sedang mandi-manda. And seorang renjer yang sedang bertugas. Agak friendly juga renjer ni, rancak ceritanya dengan Cik Fad... hehehe. Anyway, banyak jugalah info yang kami dapat dari renjer yang dikatakan Fad macam muka bapa Sheila Amzah ni.


One of the 7 wells

Only halfway... kalau nak sampai puncak memang kena betul-betul prepare with hiking gear lah

Actually, ada hiking route nak sampai ke puncak Telaga Tujuh. Kalau memang ada plan nak panjat sampai ke puncak kena inform renjer yang bertugas for safety reason. Kalau ikutkan keinginan nak sampai ke puncak memang ada tapi memandangkan tujuan asal kami nak sampai ke Telaga Tujuh sahaja, so, memang takkan lah nak sampai ke puncak. Lebih-lebih lagi dengan hanya memakai sandal. InsyAllah, kalau ada peluang lagi nak juga merasa sampai ke Puncak.


You could see cable car ride from top of Telaga Tujuh

Successfully made it to this point

Telaga yang 1st dan yang paling atas sekali

According to renjer yang bertugas, di sinilah punca utama air penduduk Langkawi. Emmhhh… no wonder lah otw nak sampai ke sini thru the heaven stairs, korang akan notice old pipe route.


Kalau nak hike sampai puncak telaga tujuh, need to follow this route across the river

Air dari puncak telaga Tujuh

Kami tak mandi-manda pun di sini although the water looks so irresistible. Padan muka sapa suruh tak bawa extra cloth kan. So, kami hanya picnic sambil rendam-rendam kaki & amek gambo jelah. Jeles pulak tengok that two muslimah ladies mandi sakan. And mereka pun sedang bercuti juga. Ingatkan kembar rupa-rupanya bestfren, hehehe.

We returned down after spend about 2 hours on top of Telaga Tujuh. Masa otw nak turun tu barulah nampak agak ramai juga orang yang baru nak datang. Maybe sebab kepayahan nak sampai ke atas has limit the number of visitors to visit this beautiful seven wells. So, most of them preferred hike up to waterfall kat bawah saja.


2 comments:

  1. Salam. Hee saya pun tengok teruja tengok air gunung yang masih dara sejuk jernih tanpa pencemaran begitu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...