Pages

Friday, October 27, 2017

Expedisi Mt. Raung Day 2: Camp 4 - Camp 5 - Camp 6 - Camp 7

Kalibaru, Banyuwangi, Indonesia
Saturday, 23 Sept 2017


Hari ni perjalanan kami bermula seawal 8pagi dari Camp 4. Memandangkan pendakian hari ni hanya separuh hari saja dan kami akan bermalam di Camp 7, so, tak ada masalah pun kalau start lewat sikit. Lagipun, uncle cakap hari ni leisure saja. Strategi uncle buat macam tu pun sebab dia nak make sure yang kami akan ada banyak masa nak rehat sebelum summit attact on the next day. Ternyata ada kebenaran plan uncle ni sebab kau memang akan trekking lebih 15jam dari Camp 7 untuk return trip. 


Breakfast time... lebih kurang 6am waktu Indonesia masa ni

Breakfast pagi tu... menu yang sama juga untuk Packed lunch kami


Camp 4 - Camp 5 
Estimated time: 1hr

Trek menuju Camp 5 dari Camp 4 lebih kurang 1 jam bargantung kepada individu. Trek pula sudah makin lama makin mencanak. Camp 5 berada pada ketinggian 2115 mdpl dan dengan kawasan yang tidak terlalu luas. Tak kelihatan khemah pulak masa kami rehat kat sini. Kami berehat sebentar dalam 30min sebelum meneruskan perjalanan ke Camp 7. Actually, dari camp 5 ni pun dah boleh nampak view yang cantik. Area Camp 5 ni banyak dikelilingi Pokok Pine.


Trek from Camp 4 to Camp 5

Rest in between Camp 4 to Camp 5

Otw to Camp 5

View otw menuju Camp 5

Trek otw to Camp 5

Trek otw to Camp 5

Trek otw to Camp 5

Bunga ni maksudnya dah nak dekat nak sampai Camp 5

Pokok Pine banyak terdapat kat area Camp 5 ni

View dari Camp 5

Camp 5 limited space


Camp 5 - Camp 6
Estimated time:30min

Trek dari camp 5 menuju Pos 6 semakin mencanak juga dengan estimated time 30min. Pos 6 berada pada ketinggian 2285 mdpl dengan tempat yang agak terhad untuk mendirikan khemah. Masa kami sampai pun tempat ni dah ada 2-3 khemah para peserta yang bermalam. Kami berhenti rehat sebentar disini sebelum meneruskan perjalanan menuju Camp 7.




Camp 6 - Camp 7
Estimated time: 1hr

Dari Camp 6, perjalanan diteruskan menuju destinasi terakhir untuk hari ini, Camp 7. Trek seperti biasa akan lebih menanjak sebab kita akan ke kawasan yang lebih tinggi.

Aku paling suka lalu trek dari Camp 6 to Camp 7 sebab kami dah mula melalui kawasan mossy forest. So, trek memang extra menarik dari sebelum ni lah. Pokok-pokok yang terdapat sepanjang perjalanan pun memang agak unik & rare. Tak caya boleh layan koleksi photo kat bawah.


Entering the Mossy Forest

Admire the creation

Rasa macam berada di alam fantasi pulak bila tengok pokok pokok besar ni

Ni idea Uncle lah ni suruh panjat pokok, hahaha

Pokok Gergasi

Terasa besarnya nikmat Allah swt

Semakin menghampiri Camp 7

Estimated time nak sampai Camp 7 adalah sekitar 1 jam tetapi bergantung kepada individu juga. Camp 7 berada pada ketinggian 2541m ASL dan kawasan sekitarnya pun tidak terlalu luas dan agak terhad juga untuk mendirikan khemah. Area di Camp 7 juga agak terbuka dan cukup dingin.

Aku, Thirah, Bai & Didi sampai di Camp 7 sekitar 12.15pm. Geng turbo... Wani, Kak Ros & Ali dah sampai lebih awal sikit dari kami. Yang lain sampai lebih kurang 1jam kemudian. So, average time kami hiking hari ni less than 5hrs. Alhamdulillah, sampai awal & banyak masa nak rehat sebelum summit attack awal pagi esok.


Sampai dah

Welcome to camp 7

The end of Journey for Day 2.

To be continued...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...