Pages

Journey to the top of Sumatera: Mount Kerinci Part 1

Gunung Kerinci, Jambi
Sunday, 30 April 2017

Hari yang dinantikan telah tiba. Setelah seharian semalam kami bersantai, kini tiba lah saat yang ditunggu-tunggu. Kemuncak kepada trip kami kali ni, Gunung Kerinci i.e. gunung berapi tertinggi di Indonesia. Punyelah bersabar 2 hari divert pergi tempat lain dulu kan. Nasib baiklah semangat masih membara walaupun debaran semakin memuncak. Mampukan aku.

Actually, malas nak cerita tapi nak cerita juga sebab tak puas hati. Padahal baru jumpa dengan Rapani & wife dia dua hari lepas, hahaha. Ok, aku rasa konsep "personal porter" kat Kerinci ni lain sikit. Tak seperti di Rinjani & Semeru. Personal porter kat sini bukan hanya angkut barang personal kami saja tapi dengan barang-barang group porter sekali dia masukkan. Malam tadi aku dah warning si Rapani ni, jangan suka-suka hati nak masukkan macam-macam dalam backpack personal kami. Eventho, itu memang keperluan kami kat campsite nanti tapi itu sebahagian beban yang harus diangkut group porter. Kalau dah campur dengan barang personal kami lagi, bukan kah menambah beban lagi. Kami shared 3pax/porter, so, limit pun 5kg jer per pax sebab maximum 15kg. Tup-tup pagi ni dia kata kami kena bawa makanan for dinner, extra air lagi juga dalam bag kami. Emmhhh. Sudahnya, tak valid dah max. 15kg tu sebab dia tetap juga nak masukkan air berbotol-botol & makanan dinner kami. Apa pasal pulak dinner kena bawa dari bawah, kenapa tak masak kat atas. Periuk belanga, dapur semua dah bawa tapi kenapa tak masak kat atas jer.

Dekat pintu Rimba, masa Godok (one of the porter) tengah arrange backpack personal kami, ada pulak periuk yang keluar, adoi. Ni yang aku nampak lah, yang tak nampak. Apsal masa briefing malam tadi tak kasi clear information. Inilah masalahnya kalau aku saja yang cakap & tanya soalan bila briefing. Group leader asyik dengan phone & diam saja. Nasib baik aku tak dengar cakap organizer dari KL tak perlu amik personal porter. Bawa lunch sendiri tu memang understood tapi nak kena bawa makan malam juga sekali.

Aku tak kisah sangat pasal bayaran for personal porter sebab kami memang selalu letak tu dalam budget hiking kami pun. Aku tak tahu pulak kalau during that time tak cukup group porter, that's why dia guna personal porter kami untuk angkut barang-barang yang group porter patut bawa. Tapi bagi aku agak kejam memperlakukan personal porter kami sedemikian rupa. Bag seberat batu harus digalas mereka. Nak jaga kami lagi. Ohh, konsep "personal porter" kat sini pun kena jadi personal guide juga. Kalau kami lambat, lagi lambat lah porter kami sampai. Kot lah nak save budget pun tapi jangan lah buat macam tu sekali. Trip leader sepatutnya memainkan peranan disini tapi apa yang dia buat pun aku tak pasti. Kecewa.

Agak panas jugalah adegan pagi tu sebelum kami bergerak ke Pintu Rimba sebab isu personal porter tak habis-habis lagi, hahaha. Sudahnya, malas nak argue dah pagi tu sebab misi kami Kerinci kami lagi penting. Sebab tu sebelum buat apa-apa trip, briefing sangat penting. Lebih-lebih lagi trip oversea macam Kerinci ni. Tujuan nya nak elakkan benda-benda macam ni berlaku lah. Jangan ambil mudah saja. Kepuasan client harus jadi keutamaan. Aku respect pengurusan Karat Adventure sebab menitikberatkan soal-soal macam ni sebelum permulaan mana-mana trip.

Panjang pulak cerita pasal personal porter, hahaha. Ok, jom back to main story.

Pagi tu breakfast nasi goreng tapi tak berani amik risiko makan sambal dia. Takut nanti merana perut. Nasib baiklah lepas adegan pagi tu masih ada selera lagi nak makan kan.

Ngamuk pun sempat lagi snap pic breakfast pagi tu, nasib baik masih ada selera nak makan, hahaha

Kami bergerak dalam pukul 7.30pagi dari Kerinci View Homestay. Satu lorry & satu van. Perjalanan dianggarkan lebih kurang setengah jam ke Pintu Rimba. Actually, kami request nak start awal mendaki dalam pukul 6pagi macam tu tapi macam-macam masalah pulak tak boleh start awal. Aku tak boleh terima sebab dia cakap kena masak banyak, so, tak boleh nak start awal pagi. Eh, patutnya bila dah request lagi awal, ko kena lah arrange time nak start masak pukul berapa. Takkan tu pun nak kena cakap. Kami ada reason kenapa kami request start awal. Kami tahu kemampuan kami sebab tu kami perlukan lebih masa nak sampai ke Shelter 3. Sebab 8jam for normal pace nak sampai ke Shelter 3, boleh jadi extra 4 jam lagi untuk sebahagian dari kami. Kalau pace macam participant lain...Wawa, Remy & Jamil, pukul 10pagi nak start pun no problem.

GSH bersedia

Kerinci View Homestay to Pintu Rimba

Since group kami 11 orang, kena pecah dua sebab Van tak mampu nak tampung semua. So, aku, Thirah, Cikgu, Wawa, Remy & Jamil join the porter naik lori. Memang saja pilih nak naik lorry pun sebab nak layan view. Alhamdulillah, rezeki kami dapat tengok view Kerinci yang indah. Clearly without the clouds blocking. Cuma, awan tak birulah. Tapi itu pun dah cukup bersyukur. Allah swt kurnikan hajat kami nak dapat cuaca yang indah di Kerinci.

Disebabkan kami start lambat, (padahal belum pukul 8pagi pun masa tu) tak dapat nak bergambar di Tugu Macan, dah lah view tengah terang & cantik. See, that's why kami minta start awal. Kalau aku naik Van dengan Rapani memang aku paksa dia stop juga. Huh, kecewa lagi.

Perkampungan di Gunung Kerinci

View Kerinci on the way menuju Pintu Rimba

Kerinci... Kami datang

View Kerinci dari Ladang Teh menuju Pintu Rimba

Subhanallah

Tak seperti trip kami sebelum ni, pasti ada bakal Imam yang memulakan bacaan doa. Tapi untuk trip kali ni tak nampak bayanagan itu, hahaha. Kan bagus kalau terror hiking ada package bakal Imam juga. Riadah-riadah juga tapi agama tetap seiring. Aku ni takde lah sempurna sangat tapi rasa ada keberkatan dalam sesuatu tip tu kalau sama-sama saling mengingatkan. Kalau ada geng Semeru & Rinjani dulu, pasti ada bakal Imam. Eh, KLMJ.

Our journey started at 8.15am.

The Journey begins

Permulaan nak sampai ke Pintu Rimba kena lalu kebun sayur dulu

Laluan menuju Pintu Rimba melalui kebun sayur dihidangkan dengan view pagi yang indah

Berkumpul di Pintu Rimba sebelum memulakan expedisi

To be continued...

1 comment:

1. Kalau ada geng Semeru & Rinjani dulu, pasti ada bakal Imam.

Rindu sapa tu? haahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...