Pages

Friday, January 5, 2018

Annapurna Expedition Day 4: Ghorepani to Chulie Part 2

Ghoreapani - Chulie
Monday, 04 Dec 2017


Continue from previous Annapurna Expedition Day 4: Ghorepani to Chulie Part 1

After not so happy lunch time at Guesthouse, we continued trekking to Chulie. Pada mulanya trek akan mula menurun sampai kat satu stage & akan naik semula. Ada beberapa kali juga lah kami naik & again turun. View on the way nak sampai ke Chulie ni pun boleh tahan juga. Banyak unexpected beautiful trek yang kami lalu. Tiba-tiba rasa macam masuk ke alam fantasi pun ada bila tengok pokok-pokok yang agak unik & pelik.


Permulaan trek saja kita akan menurun sampai ke bawah

Berjalan sambil hiburkan hati

Ada sesuatu yang menarik di sini

Ini yang menariknya. Ingat sesaja susun begini rupanya ada sebab. Menurut Raju, this arrangement of rocks are Stupa. Kira Macam tempat suci juga.

Ada Sungai kecil yang mengalir mengiringi perjalanan turun kami

Santai-santai lagi masa turun ni

Masuk perkampungan lain pula

Godha ready for service


Next trek masuk hutan alam fantasi

Into the woods

Trek on the way to Chulie

Trek on the way to Chulie

Trek on the way to Chulie

Ada saja yang menarik on the way perjalanan menuju Chulie
 
Trek on the way to Chulie

Trek on the way to Chulie



Masa kami tiba di Tadapani menuju Chulie, kami dikejutkan dengan kehadiran ratusan kambing biri-biri. Actually, aku dah notice yang biri-biri dari belakang lagi sewaktu kami mula trekking naik, biri-biri yang ramai-ramai tu pula dah mula turun bawah. Tengok gaya, macam follow trek yang sama juga macam kami. Dan memang tak lama lepas kami tiba di Tadapani, biri-biri tu semua dah penuhkan jalan sepanjang laluan nak ke tempat kami berhenti rehat sebelum mula bergerak ke Chulie. Rasanya kalau saing sekali tadi memang sama-sama lah kami berhimpit jalan agaknya, hahaha. Kami semua jadi jakun sekejap bila biri-biri tu dah mula sampai di area guesthouse tempat kami berhenti rehat sebentar. Banyak kot, rasanya itu first time in my life aku tengok kambing biri-biri sebanyak tu, yang menariknya siap turun naik gunung juga tu & lagi pantas dari kami. Dan yang menjadi perhatian juga, biri-biri tu semua dikawal ketat oleh beberapa ekor anjing, padahal pengembala sorang je. Tak sangka kan, hebatnya kuasa Allah swt, dekat kawasan dengan ketinggian 2,500m tu masih terdapat hidupan yang mampu hidup sebanyak yang kami lihat hari ini. 


Ratusan biri-biri tiba di Tadapani

Bila hari dah mulai gelap, kami semua berkumpul dulu di Tadapani sebelum meneruskan perjalanan ke Chulie. Masa ni guide dah suruh kami semua standby pakai Headlamp. Selepas ni trek seterusnya, kami akan masuk hutan. Kata Ram, another 30min akan sampai tapi aku rasa kami gerak pantas pun macam jauh juga lagi sebenarnya nak sampai. Lagilah hari dah mulai gelap. Penglihatan pun agak terbatas. Lagipun kami berjalan bersama-sama kali ni memandangkan hari dah gelap except Uncle Bad lah, macam biasa dia dah terlepas ke hadapan bersama geng-geng porter.


Ready for last km to Chulie

Dah makin gelap masa ni around 6pm

5 minutes tu kalau berlari agaknya

Kami selamat tiba di Chulie around 6.25pm. Masa kami sampai memang dah gelap gelita kat Chulie. Aku rasa ni saja kot Teahouse yang available kat sini yang paling dekat dengan trek turun dari Tadapani. Kalau cuaca cerah boleh tengok Annapurna South and Fish Tail dari guesthouse yang kami stay ni. Aku sempat juga merasa mandi air panas malam tu sebab kami dapat bilik yang come with bathroom. Tapi turn orang lepas tu, dah tak ada pulak hot water. Sabar je lah. Aku assume solar power dia dah tidur lah tu. Malam tu agak sejuk di Chulie. 


The Rainbow Hotel @ Chulie

Room for Two (2)

Kami dinner agak lambat malam tu. Sebab kelaparan yang amat aku order dua menu untuk malam tu, Noodle Egg Soup & Gurung Bread. Tapi kecewa sebab Gurung Bread dia terlebih sodium bicarbonate ke... yis ke... apa ntah agaknya, so, rasa ubat dia tu memang tak boleh blah. Last-last Uncle Bad tolong habiskan separuh.

Wifi service also available here at NPR150. Hot water NPR100 for 1L. Bring your own 3in1 coffee, Tea, Milo or any of your favourite to enjoy the hot drinks here. Sebab aku rasa memang sangat berguna sangat especially bila korang teringin sangat nak enjoy hot milk drinks. Ada je available kat menu di sini tapi takut tak kena dengan taste. Susu dia memang original dari ladang kat sini, so, memang rasa dia pun agak lain sikit. If you're ok with that, no problems.

Guesthouse kat Chulie ada plug untuk charging juga inside the room. So, sila guna kan kemudahan yang ada untuk charge apa yang patut. Powerbank, camera, GPS watch etc. sebab lepas ni Guesthouse from Upper sinuwa & above dah kena bayaran untuk charge battery, handphone etc. Yang penting make sure powerbank tu fully charge masa kat sini dah. InsyAllah, 2 powerbank 10,000mA fully charge tu mampu bertahan sampai turun nanti untuk smartphone, Gopro & GPS watch.


Dinner time together

My menu

Kalau yang order Pizza tu, begini lah portion nya, besar wei, boleh makan 2-3 orang. 
Aku rasa jugalah sikit tapi tak boleh nak masuk dengan rasa cheese kat sini.


To be continued...


1 comment:

  1. adakah Yak Cheese juga?

    Tangga tu nnt hala balik jumpa jugak ke? sengsara lutut menengoknya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...