Pages

Saturday, April 15, 2017

Phnom Penh Tour: Central Market (Phsar Thmei)

Phnom Penh, Cambodia
Monday, 13 Feb 2017


After Tuol Sleng, kami terus ke Central Market. Central Market ni terletak di Jalan 128 (Kampuchea Krom) in Phsar Thmei 1 Commune, Daun Penh District, Phnom Penh, Cambodia. The Khmer name of the market is Phsar Thmei which means “new market”.

Opening hours: Monday to Sunday from 7am-5pm.

Central Market ini telah dibina pada tahun 1937 semasa zaman penjajahan Perancis. It consists of four wings dominated by a central dome. Market ini baru sahaja diubah suai untuk mengembalikan era kegemilangannya. Dan pengubahsuaian ini dibiayai oleh kerajaan Perancis dan telah siap sepenuhnya pada Mac 2011.


Central Market of Phnom Penh seen from the top

Central market ni penuh dengan gerai-gerai menjual barang kemas dan perak, elektronik items, pakaian, silk, jam tangan, beg, foods, souvenirs dan macam-macam lagi. Some people says that this market has a reputation for overpricing on most products. But not so sure since kami tak banyak shopping kat sini. Tapi kami sempat juga survey cambodian silk yang dijual di Central market Phnom Penh. Compare to Siem Reap, cambodian silk kat Phnom Penh ni macam kurang kualiti sikit. Aku tak sure lah kalau ada yang pernah buat comparison tapi yang aku survey tu quality gred A katanya tapi bila rasa kain dia tak selembut kain yang dijual di Night market Siem Reap. Boleh jadi kami kena tipu juga, hahaha. Tapi yang pasti harga kat cambodian silk kat Phnom Penh ni memang jauh lebih murah compare to Siem Reap. Mungkin juga sebab kualiti kain yang not 100% orginal sebab tu harga lebih murah. Ada 2-3 kedai juga yang kami survey and mostly price range pun lebih kurang. Yang pasti kami tak beli pun, saja jer nak test market. 


Entrance to central market

Dalam kata tak nak membeli tu, akhirnya tertewas juga. Nasib baik budget yang ada pun memang dah tak spend ke mana lagi kan, so, spend setakat yang mampu. Membeli yang perlu sajalah. Hahaha, nasib baik fulus tak banyak dah. Kami sempat tour 1 jam juga dalam central market ni walaupun tak membeli sangat. Saja cuci mata. Besar sungguh market ni sampai kami pun hampir sesat juga. 


Macam-macam ada

Kat centrol dome market ni, mostly stalls selling gold and silver jewelry

After central market, kami pulang ke Hotel untuk check-out. Tak banyak masa yang tinggal tapi kami sempat minta receptionist check-out lambat sikit sebab nak solat dulu. Dah alang-alang waktu Zohor pun dah dekat, so, takde lah kelam kabut nanti. By 12.40pm, kami check-out and ke destinasi terakhir kami sebelum ke Airport, of cos lah makan dulu. Dan sebab tak tahu nak makan apa, kami decide nak ke gerai yang dekat dengan masjid semalam. Again, kami order menu yang sama juga sebab dah tak tahu nak makan apa. Lagipun, aku dah order makan dalam flight, so, rasanya cukup untuk alas perut saja.
.

Lunch yang sama macam semalam sebab tak tahu nak makan apa dah... anyway mee hun sup kat sini memang best

After lunch, kami terus ke Phnom Penh Airport. Flight back to KL 4.40pm. Kami stuck in the jam on the way nak ke airport. Tak sangka pulak jalan jam waktu pukul 1.30pm macam tu. Cuak juga masa tu sebab jam nak pukul 3pm tapi kami masih tak sampai lagi. Nasib baik by the time kami sampai, queue for check-in bag still in progress. Alhamdulillah.


The end of our tour

Alhamdulillah berjaya menghabiskan entry to cambodia walaupun makan masa 2 bulan juga nak habiskan. Nanti nak cuba habiskan entry to Mount Pulag pulak, tengoklah sejauh mana yang mampu.

Till then, until the next journey.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...