Pages

Wednesday, November 4, 2015

Bromo Trip lagi: Intro

Bukit Cinta, Bromo, Indonesia
Saturday, 31 Oct 2015


Teringat aku pertikai kan sorang traveller ni yang slalu gi bangkok every year, tak pasal2 kena sejibik kat aku yang dah tahun ketiga bertandang ke bromo. Lupa plak kan, hahahah. Sorry geng lupa plak kali ni trip bidan terjun tu yang boleh lupa dah 3 kali rupanya. Dan buat kali ke-3 juga, kami menggunakan khidmat guide yang sama to organize our trip. Maybe kalu tak sebab ajakan bersungguh dari cik Fad maybe aku tak secekal ni nak repeat ke bromo lagi. Yang pasti aku ke bromo bukan sebab rindukan sesuatu tapi memang seriously rindu nak travel lagi since last trip to Lombok. Tapi kali ni bukan lah combine dengan trip hiking skali tapi more to jalan-jalan makan angin & cuci mata. Memandangkn ini bukan trip aku, so, I just follow jer orang yang arrange kan. Lupakan cost buat sementara waktu ni yang penting happy sekejap. Walaupun hanya 3 hari tapi cukuplah kan sekadar hanya melepas rindu. 


Kalau tak sebab penangan awesome view di Bromo ini, mana mungkin nak datang lagi kan

Kali ni nak cari kelainan sikit kami ke bukit cinta, Ada apa dengan bukit Cinta? View memang sama jer cuma dapat tengok keindahan bromo, batuk, Semeru & yang sewaktu dengannya dari side sajalah. Even gunung berapi yang mengeluarkan asap dari belakang semeru pun bisa kelihatan. Rupanya ada juga orang yang masih ingat Semeru yang keluarkan asap berkepul kat puncak sebelum ni every 15-20min tapi sebenarnya tidak, actually gunung lain yang terletak kat belakang semeru ni. And nak dijadikan cerita gunung berapi yang kurang popular ni terletak betul-betul dibelakang Semeru kalau view dari Penanjakan 1. So, ada advantage lah kalau tengok dari Penanjakan 1.

Plan asal memang nak ke Penanjakan 1 tapi memandangkan kami gerak agak lambat, so, jalan on the way nak sampai ke Penanjakan saja dah sesak dengan jeep para pelancong yang datang.Tambahan pula, sekarang tengah liburan. And driver kami pun suggest ke Bukit Cinta saja. Kalau berkeras juga jalan terbaik nak ojek tapi memandangkan hari dah nak siang, so, kami akur ke Bukit Cinta saja. Cuma kena trekking mencanak sikit lah nak sampai ke puncak. Aku tak kisah pun sebab dah pernah sampai ke Penanjakan 1 tu tapi cuma geng baru yang first time lah. 

Tak tahu pulak asal usul nama bukit cinta, lupa nak tanya Mail sebab sibuk sangat amik gambo. 

Anyway, jom layan view dari Bukit Cinta.


Subhanallah... beautiful sunrise seen from Bukit Cinta

View Mount Batok, Mount Bromo & Semeru from puncak Bukit Cinta

View from the other angle... ohsem

Baru pukul 5.30am masa ni

View dari kaki bukit Cinta

Next trip after Semeru next year... amacam Gadis semasa

View memang dah ohsem tapi tak tahu lah penyesalan nya macam mana lagi kan
 
Trek nak sampai ke puncak bukit Cinta

Trek turun dari Bukit Cinta

Thanks korang for making this short trip awesome

To be continued...


2 comments:

  1. Pic "Trek turun dari Bukit Cinta" Nampak aku macam lagi :D ... #

    ReplyDelete
  2. Ya Allah bestnya..next trip klau pi bromo ag u xkisah ke ayu nak join

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...