Pages

Rinjani Expedition Day 2: Bukit Penyesalan

Thursday, 28 May 2015
Sembalun - Plawangan

Selesai lunch & rehat sebentar di post 3 Padabalong, perjalanan kami diteruskan lagi. Kami bermula sekitar pukul 1.15pm. Starting from Post 3, trek dah mula mencanak. Adoi, perut tak sempat rehat lagi kami dah start jalan. Boleh tahan semput jugalah... tak sempat jumpa jalan bahagia dah kena sengasara dulu. Masa ni aku berjalan agak depan saing dengan Thirah & Wan. Masa ni lah baru tau pakcik sorang ni boleh tahan juga banyak cakap, hahaha. Pelik juga aku masa ni apsal lah si Wan ni tak saing sekali dengan geng dia yang lain masa ni. Jauh kena tinggal pulak tu... rupanyan dia dah start cramp. Lepas bukit penyesalan yang kedua, aku & Thirah dah jauh meninggalkan Wan & tak tahu apalah nasib pakcik tu kat belakang. Masa ni kak Syu & Cikgu Nisah dah bersama-sama bersaing mengharungi Bukit Penyesalan. Yang lain masih setia follow dari belakang.

Perhentian kami yang pertama after Post 3

Emmhhh... Bukit Penyesalan. Apa yang specialnya bukit ni sehingga diberi gelaran khas sedemikian rupa. Kalau dengar nama jer, boleh bayangkan macam tak best je kan tempat ni. Apa yang pasti, permulaan perjalanan kepada Bukit Penyesalan memang seolah-olah tiada pengakhiran nya. Kalau nampak dari bawah nak sampai atas macam dah sampai je kan, rupa-rupanya masih ada lagi... Naik lagi nampak macam dah sampai kan... eh, ada lagi... bila nak habis dahhh...fuhh. The same thing will continue until the last hill, Tanjakan Syaitan. Ni pun satu lagi satu penipu. Hahaha. Apa yang mencabarnya di trail Bukit Penyesalan selain dari permulaan yang tiada kesudahan, trail yang mencanak... is part yang aku paling tak suka, trail yang berpasir & licin. Dan sebab part yang aku paling tak suka ni lah, sampai sekarang masih kekal lagi kesannya kat tapak tangan ni. So, tiap kali tengok scar kat tapak tangan ni, confirm akan teringat kenangan indah kat Bukit Penyesalan. Cikgu Nisah saksi kejadian, aku tak dapat dikawal lagi masa tu.

The beginning of Bukit Penyesalan

According to our guide, kami akan melalui 4 bukit sebelum sampai ke campsite. Tapi most of the blogs yang aku baca kesemuanya ada 7. So, aku tak pasti yang mana satu betul. Yang pasti kiraan aku pun tak sampai 7. Sebab macam yang aku cakap, permulaan yang seolah-olah tiada pengakhiran nya, bilangan nya pun tak pasti, hahaha. Anyway, brapa bilangan bukit tak penting. Yang penting kami semua dah berjaya mengharungi Fasa 2 azabedah, Bukit Penyesalan.

Just walk and walk and never ever look back

Bukit Penyesalan... seolah-olah tiada kesudahan

Steady jer porter ni bawa beban pakai selipar...

Cuaca agak redup & berkabus ketika kami melalui bukit penyesalan

Ada juga kenangan yang tak dapat dilupakan di sini... sampai sekarang masih terasa

Entering tanjakan syaitan zone

Senyum macam tak menyesal je kan... hahaha

Mengharap sesuatu yang pasti disebalik kabus yang menyelubungi

Alhamdulillah, kami sampai di area Plawangan-Sembalun Campsite around 4pm. Basically, we did it almost 3 hours. Dah sampai, memang happy lah kan tapi rupa-rupanya perjalanan nak ke real campsite kami yang sepatutnya masih jauh lagi. Huh, tertipu lagi. Ingat kena tipu dengan Bukit Penyesalan saja, dah sampai jalan bahagia pun kena tipu juga. Sebab menunggu lama ingatkan dah sampai kann, tak pasal-pasal kami kena belajar breathing technique yang betul dari Pak Man group yang 20pax tu. "...I'm 50 years old. If I can do it, you also can do it..." Hahaha.

Finally, pengakhiran yang pasti untuk Bukit Penyesalan

Alhamdulillah, berjaya mengharungi bukit penyesalan

Campsite kami terletak paling hujung sekali. Kiranya yang paling dekat dengan starting point nak naik ke puncak lah. Mungkin uncle saja letak kami kat situ sebab biarlah kami menderita sikit nak menapak jauh sampai ke campsite hari ini tapi kami boleh kurangkan derita esok pagi nak panjat puncak. Tapi memang betul pun & kami lah antara group yang terawal memulakan pendakian. Oppsss... save for next entry.

Plawangan-Sembalun Campsite... Port kami yang belah kanan tu

Masa kami sampai, porters kami semua tengah busy setup khemah, setup toilet, masak air, cari air & prepare nak masak for our dinner. Kiranya agak awal jugalah masa kami sampai sini. Tapi sayang kabus agak tebal masa ni, so, tak dapatlah kami enjoy view Danau segara anak dari campsite kami.

Happy semua dapat sampai awal & berjaya mengharungi fasa 2 azabedah... masa ni Fad masih belum sampai lagi

To be continued...

1 comment:

1. You got all my respect! I always wanted to hike but my health condition doesn't permit me to do so.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...