Pages

Rinjani Expedition Day 2: Sembalun-Plawangan Campsite

Thursday, 28 May 2015
Sembalun - Plawangan Campsite

Cuaca agak redup sewaktu kami sampai di Sembalun-Plawangan campsite. Kabus pun agak tebal untuk melihat keindahan keseluruhanya. Hampir satu jam menunggu barulah kami boleh masuk ke khemah masing-masing. Ohh, kami sudah disediakan dengan sleeping bag & sleeping mat masing-masing as part of the package. Kami tak buat apa-apa pun semua disediakan oleh guide & porter yang bertugas. First time pergi camping semua orang lain buat, makan orang masak kan, khemah orang setup, sumber air semua dah ada untuk guna. Terasa macam princess masuk hutan. Masa yang ada sebelum dinner kami ready, kami gunakan untuk menikmati keindahan disekitar Sembalum-Plawangan Campsite.

Cuma satu yang aku agak kecewa adalah kebersihan di area campsite. Memang sangat mengecewakan. Bagi aku adalah suatu kerugian kalau berterusan begini sebab Rinjani boleh dikatakan antara favourite hiking place among hikers. So, sayanglah kalau keindahan nya dicemari dengan sampah sarap & najis manusia. Aku agak terkejut juga sewaktu on the way nak sampai ke campsite, something that I did not expect to see. Kot ya pun nak membuang buatlah cara yang lebih bertamadun sikit. So, jangan terkejutlah, kalau kat mana-mana kat sini, korang akan nampak benda yang tak sepatutnya. So sad. Luckily, package kami dah complete with proper place nak buang hajat.

Sembalun-Plawangan Campsite

Actually, trip to Mount Rinjani can be done within 3 Days 2 Night (samada start dari Sembalaun ataupun Senaru). Tapi itu kalau follow the same route pergi & balik lah. Tapi kalau nak tengok gunung Baru Jari (anak gunung Rinjani dengan kawah baru di tengah danau) perlu tambahan 1 hari atau 2 hari perjalanan, depends on kelajuan & stamina trekkers juga. Maybe, kalau hebat macam Unlce Rashid, dari Sembalun ke puncak Rinjani & balik thru Danau Anak Segara ke Senaru, maybe boleh buat 3D2N saja kot, hahaha. Yelah dah macam tempat bermain dah kan. Macam trip kami, since this is our first time, so, memang aku dah plan nak start Sembalun-Rinjani-Danau-Senaru. Kalau boleh tu nak merasa bermalam di semua lokasi suggested as per itinerary. So, total trip hiking kami 4D 3N not inlcuded first day in Lombok.

Sampai sudah

Rehat-rehat & santai-santai dulu

Semua dah selamat sampai masa ni

Ada juga tapi kami tak guna pun

Nampak tak pokok-pokok tu, itulah starting point kami ke puncak esok

Always the best hiking buddies

Awesome view you could see from Sembalun Plawangan Campsite

View bertentangan plak superb view of Mount Rinjani

Rasa tak puas nak menatap lukisan indah di sini

Suasana di campsite ketika hampir waktu senja

Kak Ros (bukan nama sebenar) sedang menyiapkan masakan untuk dinner kami

Sunset view from our campsite

Head light dinner... hahaha

Dinner kami malam tu... makan sayur untuk the next day energy

Ada pengalaman paling ngeri berlaku kat aku sebelum kami bergerak pagi tu ke summit. Masa masing-masing sibuk buat final preparation before nak gerak, baru perasan yang camera aku takde dalam bagpack. Apa lagi kelam kabut jugalah masa tu. Dan sebab kalut tu lah aku termasuk khemah jiran sebelah. Adoi, nasib baik lah tuan empunya takde. Kalau tak, dah jadi sesuatu yang luar biasa pulak. Masalahnya kat sini, siap sempat berkirai dalam khemah orang tu baru perasan, opppsss, ni bukan khemah aku. Maybe, takkan jadi big issue kalau jiran sebelah dia tak nampak, huh. Memang tak patut dia orang letak khemah kami next to each other. Hahaha, memang klmj.

After dinner malam tu, kami terus ke khemah masing-masing sebab kami perlu prepare apa yang perlu dibawa & dipakai for summit attack esok before tidur. So that, takdelah kelam kabut esok pagi. Basically, kami tido dah siap dengan hiking attire for summit esok. Pukul 8pm baru aku start tido. I only had 4 hours before the next day.

Semoga diberi kekuatan yang luar biasa.