Pages

Tuesday, December 2, 2014

Family Trip Bandung Day 2: Kawah Putih & Situ Patenggang

Bandung, Jawa Barat, Indonesia
Saturday, 10 May 2014


Cerita 7 bulan lepas... continue from my previous post


Kawah Putih

Kawah Putih is located at Jln Raya Soreang Ciwidey 47 km from Bandung City. There are so many ways to accesss this place, samada dengan menggunakan public transport or own tranportation (cars or motorbike). But, in our case, we rented a van yang kami dah gunakan since our first day in Bandung.

The journey from bandung city center to Kawah Putih took about 2 ½ hours. Memang sangat jauh and sempatlah sambung tidur dalam van before sampai. Tapi kalau boleh janganlah tido sepanjang jalan pulak sebab nanti bila dah dekat-dekat nak sampai view on the way tu agak menarik sebab ada ladang strawberry, vegetables farm and tea plantation. Open you car windows and feel the fresh air! Yang paling best nya buah strawberry kat sini sangatlah murah. Rasa nak borong jer, menyesal pulak memikirkan dah beli masa otw balik dari tangkuban parahu. Manalah tahu kan kat sini lagi murah & buah dia lagi besar & menarik hati. Takpe, kami dah plan balik dari kawah putih nanti kami nak ke ladang strawberry memborong buah, hahaha. Excited. Huish, masa tu dah terbayangnya nikmat strawberry with chocolate.

On arrival, we need to pay IDR30k/pax and 150k/car. Aku rasa macam agak mahal juga but what to do, we travelled all the way here, tak masuk nanti menyesal, hahaha. Anyway, aku memang dah count in budget pun. With that price, we were allowed to drive our car to the crater which is about 5km away. Boleh tahan juga jauh, jalan pun macam turun naik bukit. Tapi yang pasti our driver really expert about this route, so, no hal lah. Sila jangan cuba jalan kaki yea, hehehe, walaupun agak possible.


Sila patuh arahan OK

Pay Attention

Sila follow route yang betul untuk ke Kawah Putih

The facts...

Kawah Putih adalah sebuah tempat wisata di Jawa Barat yang terletak di kawasan Ciwidey. Kawah putih merupakan sebuah danau terbentuk hasil daripada letusan Gunung Patuha. Tanah yang bercampur belerang di sekitar kawah ini berwarna putih, lalu warna air yang berada di kawah ini berwarna putih kehijauan. Ada sumber yang mengatakan airnya bisa berubah warna... depending on the concentration of sulfur and the temperature or the oxidation state. Barangkali itulah uniknya kawah putih ni kan. Anyway, masa kami sampai air danau takdelah seputih namanya.

Kawah Putih site was opened to visitors in 1987. The lake is 2,430 meters above sea level, so, the temperatures are frequently around 10 degC. Kawah Putih crater lake itself represents a relatively stable volcanic system with no records of significant activity since around 1600. (source)

Ade juga sejarahnya disebalik penemuan kawah putih ni. Bolehlah google for more info.


Today is Saturday, so, what you expect?? It's Normal

Me, Tree & White crater

The water look so tempting kan but never try ok

Awesome morning view at Kawah Putih

More route to explore the beautiful of white crater

Goa Belanda... warning!! don't stand too long in fron of this Goa

Awesome view

Keindahan kawah putih

Kawah View from top

We spend about one hour around kawah putih before returned back to our van. Actually, memang tak boleh spend lama sangat pun kat sini sebab bau sulphur dia memang sangat kuat. So, advisable sangat bawalah mask or anything yang boleh cover your breathing. Kami pun beli juga mask before masuk ke sini sebab dari tempat parking jer dah boleh bau sulphur. Mama tak sampai ke bawah pun sebab kaki mama masih tak kuat nak turun naik tangga, so, kami-kami sajalah yang sampai ke bawah. Farish pun tak bersama sebab agak risky juga bawa budah-budak yang masih berumur 2 tahun turun ke bawah. Yelah mana dia tahu nak tahan nafas macam apa yang orang dewasa buatkan. Mask yang kami kasi suruh pakai pun dia tak nak. So, better don't.

Kawah Putih is less popular compare to Tangkuban Prahu crater in Lembang maybe due to long distance from Bandung city but in my opinion Kawah Putih is more beautiful. Anyway, worth coming here once (or more).



Situ Patenggang

Entrance Fee: IDR 15,000

Situ Patenggang merupakan sebuah danau yang terletak di Ciwidey, Bandung Selatan, Jawa Barat. Danau yang juga terletak berhampiran dengan Kawah Putih ini dapat dikunjungi dengan perjalanan sekitar 2 jam 30min dari kota Bandung. Biasanya pelancong akan mengunjungi kedua tempat ini sekaligus kerana berjarak hanya sekitar kurang dari 30 min dari kawah putih. Memandangkan kami dah ke Kawah putih, otw nak balik tu rasanya dah alang-alang dekat tu kan, singgah jelah. Nak juga tahu apa yang uniknya “Situ Patenggang” ni kan.


Tasek Situ Patenggang

Al kisah... Nama Situ Patenggang berasal dari bahasa Sunda i.e. ‘situ’ yang bermaksud danau dan ‘pateangan-teangan’ yang bermaksud saling mencari. Ada sebuah mitos tentang Situ Patenggang yang menceritakan tentang cinta Raden Indrajaya dan Dewi Rengganis yang terpisah begitu lama. Disebabkan cinta mereka yang sangat mendalam, mereka berdua saling mencari antara satu sama lain sehingga pada akhirnya bertemu di suatu tempat yang sekarang dikenali sebagai ‘Batu Cinta’. Setelah bertemu kembali, Dewi Rengganis meminta dibuatkan danau dan perahu supaya mereka dapat berlayar bersama.

Saat ini, perahu tersebut dianggap telah berubah menjadi sebuah pulau yang berbentuk hati bernama Pulau Asmara atau sering disebut Pulau Sasaka. Menurut cerita rakyat setempat, pasangan yang datang ke batu cinta dan pergi berkeliling pulau asmara akan mempunyai cinta yang abadi… hahaha, wallahualam. 


View kat sini memang layan juga

Selain berjalan mengelilingi danau dan menikmati keindahan alam semulajadi, ada aktiviti lain juga yang boleh dilakukan disini seperti memancing, bermain sepeda air, mengelilingi danau dengan perahu berwarna-warni, picnic di pinggir danau, berjalan-jalan di kebun teh yang berhampiran, mengunjungi batu cinta & mengelilingi Pulau Asmara. Tapi kami tak mencuba sebarang aktiviti pun, cukuplah setakat berjalan sambal menikmat keindahan alam semulajadi, hehehe. Lagipun mama pun macam dah letih berjalan di Kawah putih tadi. 


Masih boleh tersengih lepas dah campak sandal dia sebelah kat dalam tasek

Misi menyelamat Sandal Farish Haikal

A good place for relaxing

Kami tak spend lama pun di sini, about 1 1/2 hr kami pulang semula ke bandung city. Another 2 1/2 hours journey. On the way tu, kami sempat singgah makan di kedai makan area ciwidey memandangkan perjalanan masih jauh lagi & perut harus di isi. 


To be continued...


7 comments:

  1. Assalamulaikum Wr, Wb, Tuan / Puan

    Bandung Jakarta Sewa Kereta, Drop Off Airport Bandung, Drop Off Airport Jakarta
    Kami menawarkan kereta yang baik dan selesa untuk sewa dengan pengalaman dan pemandu mesra dalam mengendalikan pelancong. Mutiara Bandung sewa kereta menawarkan beberapa pakej untuk kereta sewa tempatan yang anda boleh pergi ke mana-mana sahaja di Bandung.

    Anda boleh melawat beberapa tempat menarik di Bandung dengan menggunakan perkhidmatan yang menyediakan kereta yang dikhaskan untuk di sewa di Bandung, dan anda boleh memilih kereta yang sesuai untuk anda gunakan di Bandung. Anda hanya menulis e-mel kepada kami atau hubungi kami, pemandu kami dengan kereta yang anda perlukan akan mengambil anda di mana-mana di Bandung.

    Jika anda mempunyai sebarang soalan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya melalui e-mel atau sms panggilan.
    Hubungi kami Bilangan +62 838 2178 9103 ( Whats app bersedia ) atau email: icanyorke@yahoo.com

    Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej) Bandung Dalam Bandar

    Kereta Taip Daily/14 jam
    Suzuki APV ( 7seat ) Rp 450,000

    Toyota Avanza ( 6seat ) Rp 450,000

    Toyota Innova ( 7seat ) Rp 600,000

    KIA Pregio ( 10seat ) Rp 650,000

    Isuzu Elf ( 11-15 tempat duduk ) Rp 750,000

    Isuzu Elf Long 16 tempat duduk IDR 950,000

    * semua dalam pakej termasuk pemandu, petrol, tol, makan pemandu.

    Pemandu Bandung Sedia Perjalanan dengan Anda. Pemandu Bandung berpusat di Bandung. Pemandu bersedia untuk menerima banyak pesanan. Mereka boleh menyediakan banyak jenis kereta. Dari minivan kecil sederhana sehingga bas besar. Harga kereta boleh dipratonton dalam harga kereta lengkap. Harga termasuk kereta, pemandu , petrol, letak kereta dan tol. Kebanyakan pemandu Bandung tahu sedikit bahasa Inggeris. Mungkin anda memerlukan panduan berbahasa Inggeris juga. Pemandu Bandung boleh menyediakan keperluan anda semasa perjalanan. Malah bagi pakej makan. Dengan Pemandu Bandung anda membayar harga hanya untuk menyewa kereta , perkhidmatan pemandu dan petrol dalam satu harga. Anda juga boleh hanya membayar kereta dan pemandu tanpa petrol jika anda want.Anything yang tidak disebut di sini boleh dibincangkan dengan lebih lanjut melalui e-mel jika anda memerlukan destinasi yang berbeza. pemandu berbahasa Inggeris yang tahu Bandung juga
    Anda boleh berbincang tentang di mana untuk pergi dan mencari hotel yang anda suka apabila tiba di Bandung. Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami espescially jika anda kali pertama di Bandung.

    Harga murah untuk mengupah pemandu di Bandung adalah 450,000 WPI. Ia adalah untuk Bandung bandar pelancongan. Harga termasuk pemandu, petrol, tol, kenderaan , makanan pemandu dan lain-lain Anda membayar terus kepada pemandu apabila anda sedang duduk dalam kereta. Ini bermakna pembayaran pada hari pertama lawatan. Anda juga boleh membayar di akhir lawatan . Kadang-kadang pada akhir hari.

    Mengenai untuk pengesahan tempahan kereta kita perlu maklumat penerbangan anda / nombor atau nama hotel di mana anda tinggal di Bandung. Kami percaya pelanggan kami. Apabila anda mengatakan bahawa tempahan kereta untuk tarikh tertentu disahkan, maka ia disahkan. Kita tidak memerlukan wang pendahuluan . Sila ingat bahawa Kami akan menjemput anda jika anda mengatakan bahawa tempahan kereta disahkan.


    CALL / hubungi / sms / Nego / konsultasi percuma :
    HP / SMS / CALL : +62 83821789103
    WhatsApp : +62 83821789103
    email: icanyorke@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. Salam satu Malaysia,

    joom Cuti cuti Bandung tak payah risau mahal ouls.

    Murahhhhhhhh...Murrrahhhhh sesangatttt sampayyyh penggsannn.... oullsss

    promote pakej dari company alifa Bandung Syariah Tour.

    ******** 4 Days 3 Night ********

    # 2 pax price = RM375 per person

    # 3 pax price = RM295 per person

    # 4 pax price = RM265 per person

    # 5 Pax Price = RM245 per person

    # 6 Pax price = RM230 per person

    # 7 Pax price = RM220 per person


    termasuk :

    > transport full day, private tour included driver, fuel, tol, parking, driver meals

    > New car with 7 seater, full Aircon

    > Daily mineral water

    > makan pagi buffe sampai tekak

    > tour (as costumer request)

    > Hotel 3 star with 2 person inside

    > Airport Transfer

    > Tax and service


    Real 3 star Hotel choice option

    # Dafam hotel or Tebu hotel ( near at riau street factory outlet)

    # Fave braga (inside shoping mall at braga area)

    # Pop hotel bandung (inside shopping mall *festival city link)

    # Kembang hotel or fave hotel cihampelas (cihampelas jeans street, cihampelas walk shoping mall)

    # Zodiak hotel or mutiara hotel (walking distance to pasar baru)

    # ibis asia africa at tengah banda

    # Dbest hotel pasar baru area (with pool)

    TEMPAHAN:


    Whatsapp : +62 852 9446 6131 (Ahmad Alifa)

    email :ahmadalifabandungtour@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Keren kawasan Kawah Putih Ciwidey memang indah dan mempesona, salah satu obyek wisata di jawa barat ini bagus buat foto2.

    ReplyDelete
  4. Ternyata kawah putih ciwidey itu keren sekali ya ..

    Pengobatan Tradisional Penyakit Kulit Dermatitis

    ReplyDelete
  5. Salam Satu MALAYSIA OULLLS

    pakej BAJET MURAH BUANGETTTTT BANDUNG (included : bilik hotel,buffet breakfast and transport). Murahnye......sampai mata lebam shock nye.

    butiran perjalanan (boleh tukar)
    Day 1
    > airport bandung or train station bandung
    >Pasar Baru
    >lunch at kedai makan kemangi try special menu *ayam bakar jerebu
    >Toko Tiga (Branded Jeans)
    >depasion factory outlet kain potong
    >rumah kain dan telekung
    >Factory Outlet At Jalan Riau and Jalan dago
    >dinner at restaurant padang *sederhana

    Day 2
    >Gunung Tangkuban Parahu Crater
    >floating market Lembang, deranch, taman bunga begonia, pelangi waterfall, the lodge of maribaya, grafika cikole Lembang
    >lunch at DSDL Restaurant try special menu *ayam nyumpet
    >Strawberry and tea park
    >Membeli-belah di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre & factory outlet
    >dinner at iga bakar mas giri try special menu *iga bakar (ribs) penyet


    day 3
    >kawah putih crater or trans studio bandung (pilih salah satu jer)
    >lunch at saung andir restaurant try makan menu kampung *ayam goreng brengsek
    >cibaduyut street area barangan kulit
    >masjid agung bandung, alun2 area and braga area
    >paris van java shopping mall
    >dinner at BML try the original bakso at bandung

    Day4
    >check out hotel bandung
    > Oleh-2 Bandung (cake Lapis, Brownies Amanda, dan Kartika Sari)
    >Airport transfer


    *rate per person :
    RM370 per person if 2 person
    RM295 per person if 3 person
    RM260 per person if 4 person
    RM235 per person if 5 person
    RM230 per person if 6 person
    RM220 pdr person if 7 person

    *rate included
    ~transportation type kereta is toyota avanza or Luxio included = petrol,parking,pemandu,kereta dan high way tiket.
    ~1 room dimuat 2 person semasa 4d3n
    ~buffet breakfast

    *rate is not included
    ~lunch and dinner
    ~entrance fee per kereta and entrance fee per person at tempat lawatan

    *no hidends charge

    kenapa ANDA harus harus order dengan saya???

    ✔Berpengalaman luas di dalam bidang pelancongan Bandung
    ✔Perkhidmatan ; layanan yang PANTAS, MESRA, AMANAH, & JUJUR
    ✔BERUSAHA bersungguh-sungguh kepada anda SERVICES ORIENTED
    ✔Pelanggan mesti BERPUAS HATI & GEMBIRA
    ✔Pelanggan akan menjadi KAWAN kepada saya


    TEMPAHAN
    MAS FATURRAHMAN
    LAJU2 PM
    WHATSAPP / CALL / TEXT / LINE

    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291

    email & fb
    omegajayatour@gmail.com

    tanya shj pun xapa, survey2 dahulu..xsalah pun.. tk mau malu2 yer

    ReplyDelete
  6. PROMOSI HEBAT HABIS2 SAN!!!

    Kereta sewa Bandung Murah jerr harga kasih sayang Sudah bermulai!

    JOM TEMPAH LAJU2 SESANGAT MURAAAAAAH, MACAM HARGA DURIAN RUNNTUHHHHHHH

    Cuti cuti Bandung with OMEGA JAYA TOUR

    ●7 seater 350K Rupiah

    ●8 seater innova 450K Rupiah

    ●9 seater pregio 500K Rupiah

    ●11 - 14 seater 600K Rupiah

    ●Toyota Commuter 15 seater 800K Rupiah

    ● Coaster / Van 18 seater 800K Rupiah

    Rate daily sewa Kereta included :
    ☆ Driver as a vip guide
    ☆ Fuel / Petrol / Minyak
    ☆ Tol / Highway ticket
    ☆ Parking charge
    ☆ 8am to 10pm tour
    ☆ no extra charge if pegi kawah putih crater or tangkuban perahu crater

    ■■ Bus charter
    • 31 Seater New jet bus
    • 47 Seater New jet bus
    • 59 Seater New jet bus


    kenapa ANDA harus harus tempah order dengan saya???

    ✔Berpengalaman luas di dalam bidang pelancongan Bandung
    ✔Perkhidmatan ; layanan yang PANTAS, MESRA, AMANAH, & JUJUR
    ✔BERUSAHA bersungguh-sungguh kepada anda SERVICES ORIENTED
    ✔Pelanggan mesti BERPUAS HATI & GEMBIRA
    ✔Pelanggan akan menjadi KAWAN kepada saya


    TEMPAHAN
    MAS FATURRAHMAN
    WHATSAPP / CALL / TEXT / LINE

    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291

    email & fb
    omegajayatour@gmail.com

    tanya shj pun xapa, survey2 dahulu..xsalah pun.. tk mau malu2 yer

    ReplyDelete
  7. mantap nih liburan akhir tahun ke wisata bandung yang satu ini

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...