Pages

Friday, January 31, 2014

My Umrah Journey Part 13: Solat Jumaat di Masjidil Haram

Makkah Al-Mukarramah
Friday, 17 Jan 2014


Tatkala aku menaip entry untuk part 13, my Umrah journey ni, teringat peristiwa yang berlaku pada 2 minggu sebelumnya. Ya, Solat Jumaat di Masjdidil Haram & untuk pertama kalinya dalam kamus hidupku aku menunaikan Solat Jumaat & paling barakahnya ditanah Haram Makkah & di dalam Masjidil Haram, yang betul-betul hampir dengan Kaabah.

Seawal pagi, aku telah meminta Ayah menghubungi ustaz Masykur bertanyakan, bolehkah kami yang perempuan ni sama-sama Solat Jumaat. Memanglah kalau diikutkan perempuan ni tidak wajib Solat Jumaat tapi takkan lah kami nak duduk solat Zuhur di Hotel sahaja, walhal Masjidil Haram cuma 200m sahaja jaraknya dari Hotel kami. Dan aku sangat-sangat nak merasa solat Jumaat di Masjdil Haram Makkah walaupun aku sedar kehadiran kami (jemaah wanita) hanya akan menyusahkan jemaah lelaki mencari tempat nak solat kerana terpaksa berebut-rebut dengan jemaah wanita. Aku cuma risau sekiranya kami-kami wanita ini sama-sama memenuhi perkarangan masjid takut nanti tiada saf pulak untuk jemaah lelaki yang sememangnya wajib ke atas mereka. Penerangan daripada Ustaz yang membenarkan  kami (perempuan) solat Jumaat bersama-sama, betul-betul membuat hati ini sangat senang & bersyukur. Itulah kehebatan Solat Jumaat di Masjidil Haram yang membuatkannya seolah-olah menjadi kemestian kepada semua jemaah di tanah suci termasuk jemaah perempuan juga. Tapi kami diingatkan ustaz supaya keluar seawal mungkin kerana 10.30pg sudah dikira lewat kerana tempat solat bagi wanita pada ketika ini dihadkan untuk memberi ruang kepada Jemaah lelaki.


Laluan ke Masjidil Haram dari arah Hotel kami pasti akan menyaksikan ratusan merpati yang hinggap di sini

Aku, Mak & Ayah telah keluar seawal pagi. Pukul 9.00pg kami sudak bergerak dari Hotel menuju Masjidil Haram. Memandangkan masa masih awal lagi, kami telah mengambil kesempatan untuk melakukan tawaf sunat di al-Mataf, tempat tawaf bertingkat yang dikhususkan untuk golongan OKU i.e. jemaah yang berkerusi roda tapi dibenarkan juga untuk golongan yang lain. Ada dua cara untuk masuk ke Al-Mataf ni samada mengikut laluan dalam masjid ditingkat atas ataupun diluar masjid i.e. laluan untuk jemaah berkerusi roda.Tapi kami memilih laluan jemaah berkerusi roda memandangkan dari Hotel kami akan berjumpa laluan ini terlebih dahulu. Dan pada waktu jemaah masih tidak ramai lagi. Tawaf di Al-Mataf ni agak relax sikit sebab tidak seramai jemaah yang ber tawaf dibahagian bawah & laluan bun agak mudah, tidak perlu berasak-asak. Cuma, pusingan tawafnya agak besar & Kaabah pun tidak kelihatan sangat (lebih-lebih lagi mereka yang tak berapa nak tinggi). Tapi tak perlu risau sebab ada lampu hijau bagi menandakan sudut Hajarul Aswad, tempat permulaan tawaf. Honestly, aku lagi suka tawaf dibahagiah bawah tak kiralah ramainya umat Islam sekalipun sebab aku rasa lagi dekat dengan Kaabah.


Laluan ke Al-Mataf tingkat atas (pic credit to Rayhar)
 
Laluan ke Al-Mataf tingkat atas (pic credit to Rayhar)

Mataf di tingkat satu masih under construction, so, hanya tingkat 2 sahaja dibenarkan (pic credit to Rayhar)

Ribuan manusia membanjiri Masjidil Haram setiap hari & waktu

Construction yang masih rancak berjalan

Kami memulakan tawaf pada pukul 9.30am dan berakhir sekitar 10.15am. Selepas itu, kami menunaikan Solat Sunat tawaf & berdoa di kawasan al-mataf juga. Selesai sahaja urusan kami, terus bergerak keluar menuju tempat solat & kami keluar melalui laluan dalam masjid. Masyallah, masa kami keluar, ramai sudah orang kat dalam Masjid. Dan waktu tu, baru pukul 10.30pagi. Emmhhh... benarlah apa yang dipesan ustaz Masykur pagi tadi. Aku & mak terus berpisah dengan ayahanda bagi mencari saf masing-masing. Puas jugalah aku berpusing sudahnya aku sambung saf di tepi laluan orang masuk ke dalam masjid tingkat atas. Selepas tu, ramai jer follow sebab memang itulah yang akan berlaku setiap kali solat kalau dah takde tempat sangat. Alhamdulillah, dapat juga tempat & kami pun mulalah buat apa yang patut sementara menunggu Khutbah & solat Jumaat. Ya Allah, masa tu kelihatan, jemaah lelaki mahupun wanita berpusu-pusu masuk mencari tempat solat. Keadaan hanya beransur redha sebelum khutbah Jumaat bermula.

Kalau sebelum ni aku berpeluang melihat khutbah Jumaat dari Masjidil Haram di Astro Oasis sahaja. Syukur Alhamdulillah, kali ni aku berada di dalam Masjidil Haram bersama umat Islam yang lain sama-sama mendengar. Tapi itulah dengar sajalah, fahamnya tidak. Terbit rasa kejahilan tidak memahami Bahasa Arab sepenuhnya pada ketika itu. Dulu masa belajar kat UIA, memang ada belajar tapi basic sahajalah sebab untuk jurusan kejuruteraan kami diwajibkan sampai basic Arabic Language walaupun ketika itu ada keinginan nak sampai advance level. InsyaAllah, aku berharap suatu hari nanti aku dapat menguasai bahasa Al-Quran ini.

Selesai solat Jumaat, Alhamdulillah, tapi pengalaman nak keluar masjid memang betul-betul menguji kesabaran lah. Kalau ikutkan hati nak jer stay dulu dah lama sikit baru keluar tapi memandangkan kami ni duduk dilaluan tepi orang keluar masjid terpaksa jugalah keluar bersama-sama masa tu. Maybe, kalau aku sahaja bolehlah nak cepat berjalan tapi sebab dah bersama mak ni kenalah banyak bersabar & kami terpaksa berpimpin tangan sentiasa dan bergerak perlahan sikit. Keluar jer pintu masjid, MasyaAllah, ramainya orang.


MasyaAllah... Lautan manusia membanjiri Masjdil Haram selepas Solat Jumaat

Ribuan umat Islam selepas Solat Jumaat

Makcik Arab ni steady jer junjung air zam-zam dari Masjidil Haram ke rumahnya barangkali
 
Pengalaman solat Jumaat di Masjidil Haram adalah antara pengalaman paling bermakna aku di Kota suci Makkah. First time in my life and it happened in Masjidil Haram & closest to Kaabah Mu.


To be continued...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...