Pages

Friday, April 5, 2013

Ho Chi Minh Day 2: Chu Chi Tunnel


Friday, 29 Mar 2013
Chu Chi Tunnel, HCM Vietnam


Our main agenda for Day 2 at HCMC. Pada aku, adalah menjadi satu kemestian melawat tempat yang bersejarah nie kalau dah ke HCMC. Tak sah kalau tak pergi.

Kami hanye mengambil package yang ade di Boss Hotel but you must book a day before. Package ni hanye USD7 for half day tour tak termasuk entrance fee. So, kena bayar sendiri entrance fee bila dah sampai kat sana nanti. Entrance fee hanya VND90K. For this hotel package, kena tunggu seawal 7.30 pagi di lobby hotel sebab nanti ade bas pick up. And lepas ambil kami, bas ni akan ke hotel-hotel lain untuk mengambil pelancong yang lain pulak under the same booking. Ok lah bus dia, selesa and ade air cond.

Destinasi bersejarah ini hanya terletak 70km dari bandaraya Ho Chi Minh, tetapi disebabkan lalu lintas yang sentiasa sesak di HCM, perjalanan boleh mengambil hampir dua jam juga lah untuk sampai ke sini.


Sekilas Fakta...

Chu Chi Tunnel dibina sekitar 1940 ketika Perancis menjajah Vietnam. Pada mula nye, di bina sebagai tempat bersembunyi Viet Minh, nationalist guerillas who fought the Japanese during World War II and France afterwards (1946-54). Selepas itu pembinaannya dipergiat­kan ketika era pendudukan Amerika Syarikat pada 1959 hingga 1975. Strategi unik ini telah me­nyumbang kepada kekalahan tentera bersekutu.

Chu Chi Tunnel ini mengalami proses sejarah yang panjang. Sistem pertahanan yang unik di dunia ini dibina selama 30 tahun dengan hanya menggunakan cangkul kecik. Ada dakwaan terowong itu sepanjang 250 kilometer (km), tetapi musnah akibat dibom dan runtuh secara semula jadi. Jauh nye nye terowong ini dari Saigon sampai lah ke sempadan Cambodia.

Terowong ini menjadi tempat tinggal di antara 7,000 hingga 8,000 tentera Viet Cong dan keluarga mereka. Kubu bawah tanah ini juga dilengkapi dengan bilik rawatan, mesyuarat, tempat memasak serta berek tentera. 

Lebih mengerikan, kawasan sekitarnye dipenuhi dengan jerangkap samar yang dasyat-dasyat. No womder lah US army ramai yang trauma selepas vietnam war ni.

Tetapi yang lebih menjadi misteri, sehingga kini, sejarah belum menemukan siapa perancang utama pembinaannya. 

(source: various)



Our first destination at Chu Chi Tunnel... watching video & a short brief about history of Chu Chi Tunnel

Tour guide explaining & showing how the tunnel works

Ade old movies (B&W) during the Vietnam war

Complicated nye Chu Chi Tunnel

The Basket & Hoe... Tools used by the Vietnamese to built the Chu Chi Tunnel for almost 30 years (credit Fad Gojes)

Next destination, berjalan di sekitar chu chi yang dipenuhi dengan jerangkap samar. Awas.


A booby trap with bamboo spikes

Guide explaining how's the trap works

A trap door on the jungle floor leads down into the Củ Chi tunnels... almost undetectable when it is closed

Kalau dah sampai sini memang rugilah kalau tak cuba masuk. Memang satu pengalaman yang menarik. Originally, lagi kecik but they make it slightly bigger just to fit the tourist's size. Hebat nyer architecture orang vietnam ni kan sampai boleh buat tunnel sepanjang 200KM hanya dengan menggunakan cangkul kecik saja. Tak perlu peralatan canggih pun boleh menang perang kan. 


A tour guide demonstrates a secret entrance at the Chu Chi Tunnel

My turn

Another entrance to the tunnel

The traps made by the viet cong

More & more traps

Cool lah brader nie... hehehe

The bombs used by the vietcong

Inside the military workshop

Preparing the dangerous trap

Sandal yang digunakan tentera vietnam... boleh tahan berat juga

Shooting range section. 
Tourists can fire a variety of Vietnam War era weapons at this shooting range


First tunnel yang kami masuk agak sempit & gelap compare to the second tunnel. Mula-mula tu memang agak teruja tetapi bila dah masuk… fuhh rasa sesak nafas pun ade. Nasib baik tak panic kalau tak, pengsan lah jawab nye sebab oksigen tak cukup. Mana tak nye semua pun follow dekat-dekat. Lenguh juga lah nak kena membongkok dalam laluan sempit & gelap nie. Tapi bagi aku adalah satu keseronokan dalam ketakutan dapat merasai macam mana heaven nye berjalan dalam lorong yang dibina pada mula nye hanya untuk memuatkan Vietnamese size sahaja.

Tetapi “disebabkan” kesukaran dan keunikan terowong inilah yang membuatkan Vietnam menjadi tumpuan pelancong seluruh dunia. 


Entering the second tunnel thru the health bunker

The health bunker

Entering point thru the health bunker

Low-power lights have been installed in several of them to make traveling through them easier

Part of the tunnel complex at Cu Chi, 
this tunnel has been made wider and taller to accommodate tourists size

Can't imagine how the viet cong life in the Tunnel

Selain Chu Chi tunnel, ade juga dipamerkan senjata yang pernah digunakan ketika perang dulu seperti AK47 dan rifel carbine. Terdapat juga sisa-sisa peperangan (skema nye ayat) seperti kelongsong meriam dan bangkai kereta kebal turut menjadi tarikan kami untuk ambil gambar.

Di akhir lawatan, kami dijamu dengan ubi kayu kukus dicicah kacang tumbuk bercampur garam yang dkatakan menjadi makanan ruji pejuang di terowong. Yang pelik nye beria-ia betul orang Malaysia makan macam takde kat Malaysia jer ubi kayu nie... hehehe. Maybe lain dari yang lain kot.


ubi kayu kukus dicicah kacang tumbuk bercampur garam... main food inside the tunnel


Kadang-kadang tu terfikir juga bertuah nye kita kerana tidak perlu merasai jerih payah generasi terdahulu nak mempertahankan negara. So, bersyukur lah dengan apa yang kita ade sekarang and hargai seadanye. Buat pilihan yang terbaek :-)

We returned back to HCMC at 1 PM after spending about 3 hours at Chu Chi Tunnel.


To be continued...


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...