Pages

Monday, February 11, 2013

Trans East Java Day 4: Kawah Ijen


Day 04 (8 Jan 2013, Tuesday)
Ijen Plateau Tour – Cemoro Lawang - Bromo Tour

Summary of Day 4 Itinerary

4.00 a.m  - Wake up in morning
4.30 a.m - Gather & Breakfast at Catimor Homestay
5.00 a.m - Transfer to Pal Tuding
6.00 a.m - Start the trail up to the active beautiful crater of Ijen volcano, approximately 4 km (2 
                  hours walk exclude taking photos). Watch peoples carrying and mining of sulfur 
10.30 a.m - Back to Hotel & Check-out from Catimor Homestay at 12.30p.m 
12.45 p.m - Drive to Cemoro Lawang (7 hours drive) 
3.00 p.m - Lunch & Dinner along the journey
8.00 p.m - Briefing for next day activity during journey (sunrise and Bromo tour) 
9.30 p.m - Arrived & Overnight at Sion Hotel – twin sharing


Mount Ijen The facts...

Elevation: 2,799 m (9,183 ft) 
Location: Java, Indonesia 
Type: Stratovolcano 
Last eruption: 1999 or 2002 

The Ijen volcano complex is a group of stratovolcanoes, in East Java, Indonesia. It is also home to the largest lake of sulfuric acid in the world. Mount Ijen (crater) is popular for its sulphur. People who work as the miner on the crater of the mountain will be transported the sulphur down on their shoulder for further process in Surabaya. The miners collect and carry huge loads of pure sulfur up from the crater floor along a steep, rocky path amid clouds of sulfur dioxide gas, all for the equivalent of about RM30 a day... very low paid compare to the heavy loads that they have to carry twice a day.

In 2008, explorer George Kourounis took a small rubber boat out onto the acid lake to measure its acidity. The pH of the water in the crater was measured to be 0.5 due to sulfuric acid. (source: wikipedia).


My story...


My breakfast that morning

Seawal 4 pagi lagi aku dah bangun sebab nye azan 3.45 lagi dah kedengaran. Mandi (yeke), prepare apa yang patut, solat & siap-siap. As per itinerary, supposely, 4.30 a.m we should transfer to pal tuding tapi macam biasa lah 4.30a.m baru lah semua nk berkumpul & breakfast. Jadinye, 5a.m baru kami bergerak ke Paltuding to start our trekking before sunrise. Tapi kat sini, 5.30 pagi langit dah mula cerah. Perjalanan ke Pal Tuding mengambil masa lebih kurang 30min tapi memandangkan kami mengambil jalan yang sama nak ke catimor, so, terpaksalah lalu jalan reflexology. So, took 1 hour juga lah nak sampai ke Paltuding. Paltuding is the last parking area to Ijen Crater. Masa kami sampai, still hujan & terpaksalah pakai poncho. Tapi memandangkn aku guna camera, so, aku prefer guna payung sebab senang skit nak keluarkan dari beg. Anyway, jacket saya waterproof... hehehe.


Starting point to Kawah Ijen

We started trekking to Ijen around 6 am thru available track that been used by the Ijen crater workers (miners). Kira saing pi keje sekali lah dengan dia orang tapi beza nye kami tak bawa bakul. The trek to Ijen crater was approximately 3.5 km and will take around 2 hours to reach there. But, it depends on the individual stamina too. If you're fit enough than less than 2 hours should be no problem because the trek tak susah mana pun. Nak lari pun boleh. Only when you reach the crater and start going down to the lake then it will be really tough because trekking through a rocky terrain. 


Preparation to Kawah Ijen... it was raining at this time

On the way tu memang aku agak slow konon nak teman kan Fad dibelakang tapi bila tengok Agus boleh jaga Fad, aku pun speed up. Sudah nye sampai ke Ijen crater dulu... sebab dapat kawan baru. Pelik juga, pakcik ni beria-ia temankan aku jalan sampai ke kawah Ijen rupa nye dia nak amek upah bawa aku turun sampai bawah... hahaha. Siap tolong pegang payung aku nak amek gambo dalam hujan, tolong bawa beg & pimpin aku turun ke kawah Ijen. Tapi, at least banyak jugalah info aku dapat dari citer-citer dia. Sedihpun ade tapi tulah rutin harian mereka disini. Pertaruhkan nyawa setiap hari hanya untuk sesuap nasi. No work no food. Ya Allah, sesungguh nye aku bersyukur dengan apa yang ade... mungkin lepas ni kalau aku nak merungut pasal keje fikir-fikirkan lah mereka-mereka ini... tiada pilihan. 

Sebenarnye dari mula perjalanan kami lagi, Agus sudah bilang kalau sudah sampai jangan turun bawah. Aku cakap OK jer tanpa bertanye lebih lanjut turun bawah ke mana? or kenapa tak boleh turun? Sebab tak terfikir pulak masa tu. Lagi pun dari start mendaki tadi aku dah perasan larangan sebarang activity di kawah ijen sehingga diberitahu kelak. Maybe inilah amaran yang cuba disampaikan oleh Ubet kepada Huzz. Tapi aku cuba tidak bertanye sebab Agus tidak pulak cuba explain pasal banner yg ade dilaluan masuk ke kawah Ijen. So, salah sapa ek? Cuma masa dah balik baru aku tergerak hati nak tanye sorang pakcik ni pasal dia datang bertanye kat aku sapa yg bawa aku ke sini. Cara dia tanye jer macam tak puas hati dengan aku. Tapi lepas dia explain baru aku tahu, bukan orang luar jer tak boleh masuk tapi miners also prohibited. Tapi dia orang ni amek risk sebab ini jer punca pendapatan mereka. Kami dapat masuk pon sebab Agus dapat permit nak bawa kami ke situ. Maybe dia pengawal kat area situ sebab tu tanye aku semacam. 


Trekking to Ijen together with the miners

Oppss... ini bukan pasu hiasan yea... tapi pasu sampah

These workers make the 4 km trek up out of the crater and down to the base of the volcano about twice a day.  
The sulfur on the crater of the mountain will be transported down on their shoulder

The view around the foot of the mountain is really a breathtaking moment

Our guide Agus & Hanim

Sudah sampai di canteen... take five before proceed

Pakcik ni minta aku amek gambo dia tengah angkut sulphur
Kayu di kedua-dua belah untuk mempermudahkan miners mengangkat sulphur dengan bahu mereka


The only place yang ade jual souvenier from Ijen Crater... so creative, 
I bought 6 for my own collection & also souvenirs to my close friend but my choice not the design above... something which is more cute & interesting


My advise to those yang beli ukiran sulphur or belerang from Ijen. You have to take your own risk kalau nak bawa barang ni keluar from Indonesia. This thing is strictly prohibited and you may be caught if found with this thing... bunyi macam serius je kan. Kalau scan kat airport memang tak lepas lah tapi depends juga how you packing that thing. Kenapa aku cakap macam ni sebab ade lah sorang makhluk Allah ni simply put this thing inside her bag pack without any safety packaging and bawa skali naik atas kapal. Aku tak pasti sama ada dia tak tahu bahan yang dia bawa tu sebenar nye bahaya or maybe dia terlupa. Tapi obvious sangat kot masa dia keluarkan benda tu kat airport bila dah kantoi dengan kastam Indon masa security scan... dah lah letak dalam plastic transparent, banyak plak tu, kita orang yang duduk kat kerusi menunggu ni pun boleh jelas kelihatan that yellow color. OMG. Nampak memang menarik tapi kalau dah nama nye pun belerang memang terang-terang lah bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan api. Alhamdulillah, kami yang lain semua selamat... penat mak berlakon tau. Nasib baiklah kastam tu tanye soalan tak susah... aku hanye perlu yakin & buat sehabis baik untuk membuktikan kami yang lain tak bawa benda terlarang tu naik kapal. Ternyata lakonan aku agak meyakinkan.


Kenangan bersama the miners... dia orang ni memang agak sporting lebih-lebih lagi bila time bergambo

Dah puas berehat... kami pun meneruskan perjalanan semula

Batas akhir pendakian tapi kami meneruskan pendakian kami juga

Laluan melaui celah-celah lereng bukit

Almost symmetry... can't recall its name

Nice view along the way

Pakcik ni nampak cool jer kan kendong that sulphur... 
maybe dah biasa kan, apalah sangat 70kg tu

You will notice this sign as you reach the Ijen crater area

Aku sampai Ijen crater dalam pukul 8.30 and antara orang yang paling awal sampai. Beberapa minit kemudian, boboi pun sampai. Unofficial guide yang bawa kami ke situ offer nak bawa kami turun ke bawah atau lebih tepat lagi ke acidic lake tapi macam biasalah ade bayaran nye, guide aku bilang tak kisah pun brape tapi pakcik yg bawa boboi tu macam letak satu herge IDR100k as minimum price we shud pay them. Memandangkn yang lain masih jauh ke belakang, aku n boboi pun mengambil langkah berani nak turun dulu tanpa guide kami Agus.

Trekking down to kawah Ijen was really challenging melalui batu-batu kawah gunung berapi ijen yang agak curam. Laluan nye juga agak sempit, kalau berselisih, salah sorang terpaksa mengalah nak kasi laluan kepada yang lain. Tapi dalam case aku ni memang aku lah yang paling banyak mengalah sebab aku takde beban yang digalas jika nak dibandingkan dengan miners yang bawa beban hampir 70kg. Boleh dikatakan sepanjang turun aku terpaksa berpimpin tangan dengan unofficial guide aku memandangkan jalan berbatu yang agak risky... Plus package bayaran aku sudah termasuk khidmat potter, ambik gambo, tolong pegang payung & take care of my safety. 

Kami berada dibawah selama setengah jam sahaja, nak amek gambo pon agak limited sebab hujan masih turun. Aku tak pakai pon mask masa kat bawah sebab aku masih boleh bertahan. Sebenarnye, bau busuk kat kawah Ijen adalah gas sulphur dioxide yang keluar dari corong pipe yang mengalirkan sulphur tu. So, kalo kat bawah memang tak berbau sangat sebab asap menghala ke atas. Tapi masa aku naik ke atas balik, tiba-tiba asap dia semakin banyak dan aku hampir-hampir pengsan terhidu bau busuk tu... my advice better pakai kalau dah turun bawah tu for safety reason. Aku bukan nye tak nak pakai tapi rasa tak bernafas bila pakai maybe sebab cheap mask kot.

Habis jer aku explore sekeliling tempat miners bekerja tu, aku pon naik balik ke atas. On the way nak naik tu nampak kay, huz, bai, adik n adi sedang bergambo sakan. Agus pun ade disitu. Rupanyer dia orang tak sempat nak turun bawah sebab Agus sempat halang mereka. Sayang kan... hafway tapi safety comes first ok. Reason bye... ahli kajibumi meramalkan gas beracun bisa lepas bila-bila masa saja tanpa syarat. No wonderlah ade amaran dari permulaan pendakian lagi... itulah reason nyer. Errkk... kenapa lah dia baru kasi tahu. He should inform us earlier for our safety. Tapi syukur alhamdulillah aku selamat, nothing bad happen to me. Mungkin ade hikmah nyer dia tak kasi tahu sebab nye lagi awal, kalau tak memang aku takkan menjejakan kaki ke bawah kawah ijen itu (think on positive side).


Collecting the sulphur

They're taking risk everyday just to get money...
The miners who work there every day use only a wet rag to breath through

The sulphur before turning into yellowish

The workers install long pipes to collect the hot, liquid sulfur which drips out and solidifies as it cools

Menggunakan penyedok untuk permudahkan penggalian sulphur

The sulfuric acid lake in the middle of Ijen crater

Sulphur yang membeku dan bertukar color

Once you reach this area, mostly everywhere is coated with the sulphur

Me... just a few cm from the most acidic lake in the world
Warning... don't ever touch the water

Very dangerous moment... 
Hanya kami berdua saja yang terlepas dari tangkapan Agus

Area around the lake was awesome

This bridge will bring you closer to the lake

Lalual larva yang masih active

The miners are waiting for the rain to stop

Inilah antara hasil sulphur yang berjaya dikumpul... akan ditimbang terlebih dahulu sebelum dibawa turun ke bawah, if I'm not mistaken the weight shall not exceed 75kg per person

Air ini sangat panas tapi sebab hujan... it cooled down a bit

Keadaan trek untuk trekking turun melihat kawah Ijen dengan lebih dekat... be extra careful while you trekking down.. the sulfur dioxide gas at the mine site is so strong, please wear a mask for your safety

a final view before trek all the way up

View of Kawah Ijen from top

The awesome view of Ijen crater

Group Photo

Cantek kan
Inilah bentuk mukabumi yang terjadi akibat letupan gunung berapi

Khidmat unofficial guide aku ni cuma nak bawa turun ke kawah ijen & naik semula. Lepas jer dapat bayaran pakcik ni pun terus berlalu pulang. Aku kasi upah IDR120K. Aku sempat bertanye kenapa bapak tidak turun semula ke bawah ambil belerang... dia pun bilang sambung esok sebab dah penat & hari pun hujan. Barangkali duit bawa aku turun ke kawah saja dah cover income dia hari ni... maybe tak banyak tapi alhamdulillah cukup. Lupa plak aku nk tanye nama dia. Anyway, dia sangat baik hati & very soft spoken.


Laluan utama ke Kawah Ijen

Ahli rombongan

Laluan pulang juga melalui laluan kami pergi

Pokok-pokok besar ini hidup subur di sini

Sudah sampai bawah

Temporary closing but we're allowed to because our guide got permit

On the way nak turun kami singgah balik di canteen tadi tapi tujuan aku cuma nak amek ukiran sulphur yang telah aku tinggalkan tadi. Masa nak amek tu, pakcik ni jual lagi murah plak kt geng-geng aku, haish tak boleh jadi ni... aku pon cakap kat dia yg aku tak puas hati apsal IDR3k padahal aku IDR5k. Pakcik ni rasa bersalah terus dia kasi aku amek lagi 3. Hehehe... fair n square, ok. Silap aku juga apsal lah aku tak tawar dulu mula-mula tadi. Tengah aku sibuk-sibuk masukkan bahan terlarang ke dalam beg aku, Agus pun cakap... boleh lepas kastam ke ni? sebab dia bilang normally pelancong ramai tak lepas bawa keluar. Aku siap cakap kat dia, takpe nanti I pandai-pandai lah. Aku tak rase menyesal pun beli puas hati lagi adelah sebab dapat bawa something dari gunung berapi. Lepas memborong, kami pun proceed turun ke bawah. Aku, fad, adeq n hanim sampai bawah agak lambat, Agus of cos lah terpaksa temankan kami skali... the last person lah katakan. Sampai je bawah kami singgah kejap di gerai berhampiran pintu masuk ke Ijen. Pekena teh O kaw manis yang amat & indo mee telur mata yang kaw kaw. Thanks Agus, beria-ia ajak kami makan nak belanja rupanye. Tak semua join hanye kami berempat je. Tapi aku yakin, sebenarnye, dia yang lapor... Hahaha. 


perjalanan balik menyelusuri lembah gunung berapi

Kenyang sudah, kami pun bergerak semula balik ke Catimor. Around 11.45a.m sampai hotel. Kami bergegas siap & check-out. Sharp 12.45pm, kami pun bergerak ke our next destination, Bromo.


Souvenirs from Ijen


To be continued...



3 comments:

  1. nurul menareknye trip ko.. cantek sungguh..

    ReplyDelete
  2. Yatt... next time ko boleh lah follow aku juga :-)

    ReplyDelete
  3. orangnya cantik + pemandangan cantik = Mantabbb

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...